الهیات مسیحی (درس 33)

نجات شناسی(12)

تقدیس

این درس که دوازدهمین بخش از مبحث نجات شناسی است تحت عنوان تقدیس می باشد. تقدیس در کتاب مقدس مفاهیم متفاوتی از جمله طاهر و جدا شدن دارد که در این درس به تفصیل آنها را بررسی خواهیم کرد.

علاوه بر این، تقدس در کلام خدا از اهمیت خاصی برخوردار است بطوری که در عبرانیان 14:12  می خوانیم:

عبرانیان 14:12 بکوشید تا با همه مردم در صلح و صفا بسر برید، و دلی پاک و زندگی مقدسی داشته باشید، زیرا تا پاک و مقدس نباشید، خداوند را نخواهید دید. (ترجمۀ تفسیری)

باید توجه داشت که تاکید این آیه در مورد ایجاد تقدس کامل در زندگی نیست، بلکه میگوید که باید در پی بدست آوردن آن کوشید.

در این رابطه پطرس رسول می گوید:

اول پطرس15:1 در تمام‌ رفتار و کردار خود، پاک‌ و مقدس‌ باشید، زیرا خداوند نیز پاک‌ و مقدس‌ است‌، همان‌ خداوندی‌ که‌ شما را خوانده‌ تا فرزند او باشید. (ترجمۀ تفسیری)

از آنجائیکه امروزه در مورد تقدس نظرات متفاوتی وجود دارند، لازم است که به تعلیم کتاب مقدس در مورد آن توجه بیشتری داشته باشیم.

پس قبل از شروع مطالعۀ امروز،توجه شما رو به رئوس مطالب جلب می کنم.

مطالعۀ امروز ما در چهار بخش انجام خواهد شد که تحت این عناوین هستند.

بخش اول تعریف تقدیس

بخش دوم کاربرد تقدیس

بخش سوم عوامل و شروط تقدیس

بخش چهارم زمان تقدس

در بخش اول یعنی تعریف تقدیس سه مورد را مطالعه خواهیم کردکه تحت این عناوین می باشند:

  • مقدس اعلام نمودن شخص، مکان، شئی و یا هر چیزی دیگر
  • جدا نمودن خود و یا شیئی از ناپاکی ها جهت وقف خدا
  • طاهر ساختن خود و یا شیئی جهت وقف خدا

در بخش دوم یعنی کاربرد تقدیس چهار مطلب رو مورد مطالعه قرار خواهیم داد که از ا ین قرارند:

1- جدا شدن و یا جدا ساختن جهت تقدیس،

2- پاک شدن از فساد اخلاقی

3- محسوب شدن مسیح برای قدوسیت ما ،

4- شبیه مسیح شدن

در بخش سوم یعنی عوامل و شروط تقدیس به شش مورد از جمله، سه عامل و سه شرط برای رسیدن به تقدیس الهی اشاره خواهیم کرد که، تحت این عناوین هستند:

  • خدای پدر عامل تقدیس
  • عیسی مسیح عامل تقدیس
  • روح القدس عامل تقدیس
  • شرط ایمان به مسیح جهت تقدیس
  • شرط پیروی از مسیح جهت تقدیس
  • شرط تسلیم کامل به مسیح، جهت تقدیس

در بخش چهارم زمان تقدس سه مطلب مورد بررسی قرار خواهد گرفت که از این قرارند:

1) عمل اولیۀ تقدس

2) فرآیند تقدس

3) تقدس کامل و نهایی

پس بیائید مطالعه مون را با اولین بخش یعنی تعریف تقدیس شروع کنیم.

بخش اول -تعریف تقدیس

واژۀ تقدیس یا تقدس (Sanctification) بارها در عهد جدید به کار برده شده است. بعنوان مثال:

رومیان 22:6 امّا حال که از گناه آزاد گشته و بندگان خدا شده‌اید، ثمری که می‌برید نیل به تقدّس است که به حیات جاویدان می‌انجامد. (ترجمه هزاره‌نو)

اول تسالونیکیان 3:4 خواست خدا این است که مقدّس باشید: خود را از بی‌عفتی دور نگاه دارید. (ترجمه هزاره‌نو)

دوم تسالونیکیان 13:2 امّا ای برادران که محبوب خدایید، ما باید همواره خدا را به‌خاطر وجود شما شکر گوییم، زیرا خدا شما را از آغاز برگزید تا به‌واسطۀ عمل تقدیس‌کنندۀ روح و ایمان به حقیقت نجات یابید. (ترجمه هزاره‌نو)

عبرانیان 12: 14  و در پی سلامتی با همه بکوشید و تقدّسی که بغیر از آن هیچ‌کس خداوند را نخواهد دید.

اول پطرس 2:1 برگزیدگان برحسب علم سابق خدای پدر، به تقدیس روح برای اطاعت و پاشیدن خون عیسی مسیح. فیض و سلامتی بر شما افزون باد.

 کلمۀ تقدس با مشتقات دیگری هم در کتاب مقدس استفاده شده که از این قرارند:

قدوسیت (رومیان 4:1 ،دوم قرنتیان1:7 ، اول تسالونیکیان 13:3 )

و مقدس (اعمال 33:7 ، اول قرنتیان 17:3 ، دوم قرنتیان 12:13 )

و مقدسین ( اول قرنتیان 1:16 ،افسسیان 1:1 ،فیلیپیان 22:4 )

و مکان اقدس (عبرانیان2:8 )

واژۀ تقدس یا تقدیس کردن” حداقل دارای سه مفهوم ریشه ایی است که از این قرارند:

  • مقدس اعلام نمودن شخص، مکان، شئی و یا هر چیزی دیگر
  • جدا نمودن خود و یا شیئی از ناپاکی ها جهت وقف خدا
  • طاهر ساختن خود و یا شیئی جهت وقف خدا

حال به ترتیب مفهوم این عبارات را بررسی میکنیم. اولین مفهومِ تقدیس، مقدس اعلام نمودن شخص، مکان، شئی و یا هر چیز دیگر است.

1) مقدس اعلام نمودن شخص، مکان، شئی و یا هر چیزی دیگر

وقتی عیسی مسیح در لوقا 2:11 به شاگردانش دعا کردن را می آموخت به آنها فرمود که باید نام خدای پدر را مقدس و با احترام، اعلام و استفاده کنند.

لوقا 2:11 عیسی به ایشان فرمود: «هروقت دعا می‌کنید، بگویید:”ای پدر، نام تو مقدّس باد، پادشاهی تو بیاید. (ترجمۀ مژده)

اول پطرس 15:3 خداوندْ مسیح را در دل خود تقدیس نمایید، و پیوسته مستعّد باشید تا هرکه سبب امیدی را که دارید از شما بپرسد، او را جواب دهید، لیکن با حلم و ترس. (ترجمۀ کلاسیک)

ترجمۀ تفسیری: با خاطری‌ آسوده‌، خود را به‌ خداوندتان‌ مسیح‌ بسپارید؛ و اگر کسی‌ علت‌ این‌ اعتماد و ایمان‌ را جویا شد، حاضر باشید تا با کمال‌ ادب‌ و احترام‌ به‌ او توضیح ‌دهید.

دومین مفهوم تقدیس کردن، جدا نمودن خود و یا شیئی از ناپاکی ها جهت وقف خدا، می باشد.

2) جدا نمودن خود و یا شیئی از ناپاکی ها جهت وقف خدا

در این رابطه از کلام خدا به چند آیه اشاره میکنم:

متی 17:23  ای نادانان ! ای نابینایان ! کدام مهم تر است ، طلا یا خانه خدا که طلا را تقدیس می کند؟ (ترجمۀ تفسیری)

یوحنا 19:17 من خویشتن را به‌خاطر ایشان تقدیس می‌کنم، تا ایشان نیز به حقیقت تقدیس شوند. (ترجمۀ هزارۀ نو)

دوم تیموتائوس 21:2 اگر کسی خود را از این آلودگیها پاک سازد، ظرفی می‌شود که برای مقاصد خاص بکار خواهد رفت و برای اربابش (عیسی مسیح) مقدّس و مفید و برای هر کار نیکو آماده خواهد بود. (ترجمۀ مژده)

سومین مفهوم تقدیس کردن، طاهر ساختن خود و یا شیئی جهت وقف خدا، هست.

3)  طاهر ساختن خود و یا شیئی جهت وقف خدا

کلام خدا در رابطه با طاهر ساختن برای تقدیس شدن چنین می فرماید:

افسسیان 25:5-26 مسیح کلیسا را دوست داشت و جان خود را برای آن داد، . . . . مسیح چنین کرد تا کلیسا را با آب و کلام خدا شسته و آن را پاک و مقدّس گرداند. (ترجمۀ مژده)

اول تسالونیکیان 23:5 خدای آرامش، خودْ شما را به تمامی تقدیس کند و روح و جان و تن شما تا آمدن خداوندمان عیسی مسیح، بی‌عیب محفوظ بماند. (ترجمۀ هزارۀ نو)

علاوه بر این سه مفهوم ریشه ای، کلمه تقدیس بصورت صفت هم در کلام خدا به شکل های مختلف بکار گرفته شده است.

که من در اینجا به چند نمونه از این آیات اشاره میکنم.

استفادۀ کلمۀ تقدیس به عنوان صفت

کوهِ مقدس در دوم پطرس 18:1

بوسۀ مقدسانه در اول قرنتیان 20:16

پدرِ قدوس ( یوحنا 11:17)

شریعتِ مقدس  ( رومیان  12:7)

برای ایمانداران تحت عنوان مقدسین (افسسیان 1:1)

انبیای مقدس  ( دوم پطرس 2:3)

واژۀ تقدیس در مورد فرشتگان، ایمانداران و یا هر دو، نیز تحت عنوان مقدسین به صورت صفت و به عنوان شخصِ واقعی  در کلام خدا بکار گرفته شده است.

بعنوان مثال:

استفادۀ واژۀ مقدسین در رابطه با فرشتگان در:

یهودا 14 اینک، خداوند با هزاران هزار از مقّدسین (فرشتگان) خود آمد.

 استفادۀ واژۀ مقدسین در رابطه با ایمانداران در:

یهودا 3 ناچار شدم که الآن به شما بنویسم و نصیحت دهم تا شما مجاهده کنید برای آن ایمانی که یکبار به مقدّسین سپرده شد.

مکاشفه 3:8 و فرشته‌ای دیگر آمده، نزد مذبح بایستاد با مَجمَری طلا و بخور بسیار بدو داده شد تا آن را به دعاهای جمیع مقدّسین، بر مذبح طلا که پیش تخت است بدهد،

همچنین استفادۀ واژۀ مقدسین در رابطه با فرشتگان و ایمان داران در:

اول تسالونیکیان 13:3 خدا دلهای شما را قوی گرداند تا در آن هنگام که خداوند ما عیسی با همه مقدّسین خود می‌آید، شما در حضور خدای پدر پاک و بی‌عیب باشید.

حال پس از تعریف تقدیس به بررسی بخش دوم یعنی کاربرد تقدیس می پردازیم.

بخش دوم کاربرد تقدیس

کاربرد تقدیس را می توان در چهار مقوله خلاصه کرد:

1) جدا شدن و یا جدا ساختن جهت تقدیس،

2) پاک شدن از فساد اخلاقی

3) محسوب شدن مسیح برای قدوسیت ما ،

4) شبیه مسیح شدن

1- جدا شدن و یا جدا ساختن جهت تقدیس

پس به تک تک این مقوله ها می پردازیم. ابتدا به جدا شدن و یا جدا ساختن جهت تقدیس می پردازیم.

کاربرد تقدیس در مقولۀ اول یعنی جدا شدن و یا جدا ساختن جهت تقدیس،  به مفهوم پاکسازی از ناپاکی ها میباشد. به عنوان مثال:

در دوم تواریخ 5:29 و 15-19 می خوانیم که حزقیا لاویان را مامور می کند تا خانه یهوه را با بیرون بردن نجاسات از خانۀ خدا پاک کنند.

عبارت جدا ساختن برای خدا، غالباً مفهوم مثبت دارد، مثلاً در آیات فوق به این معنی است، که خیمه اجتماع و هیکل و تمام اثاث آنها باید تقدیس شوند:

به چند نمونه از این آیات اشاره میکنم، مثلاً:

انسان می تواند قسمتی از ملک خود را تقدیس یا وقف خدا نماید (لاویان 14:27-16)

 در خروج 2:13 می خوانیم که خداوند نخست زادگان اسرائیل را برای خود تقدیس می کند.

در یوحنا 36:10 پدر آسمانی پسر (یعنی عیسی مسیح) را تقدیس کرد.

همچنین در یوحنا 19:17 عیسی مسیح با وقفِ وقتِ خود به شاگردان، خود را تقدیس می کند.

در آیاتی چون اول قرنتیان 2:1، اول پطرس 2:1، میخوانیم که مسیحیان در موقع ایمان آوردن تقدیس میشوند.

در کتاب ارمیا 5:1 میخوانیم که ارمیا قبل از تولد یافتنش تقدیس شده بود.

پولس رسول در غلاطیان 15:1  می گوید که خدا او را از شکم مادر برگزید.

خوب این نمونه هایی از کاربرد تقدیس به مفهوم جدا شدن بود.

دومین کاربرد عبارت تقدیس، پاک شدن از فساد اخلاقی است.

2 – پاک شدن از فساد اخلاقی

خداوند در خروج 22:19 از کاهنان می خواهد قبل از اینکه نزدش بیایند خودشان را تقدیس کنند. الان هم خداوند از ایمانداران می خواهد که از بی ایمانان، معلمین و عقاید کاذب و از ذات فاسد خودشان جدا شوند.

پولس در این رابطه می گوید :

دوم قرنتیان1:7 پس ای عزیزان … خویشتن را از هر نجاست جسم و روح طاهر بسازیم و قدوسیت را در خداترسی به کمال رسانیم.

سومین کاربرد واژۀ تقدیس  محسوب شدن مسیح برای قدوسیت ما است.

3- محسوب شدن مسیح برای قدوسیت ما

محسوب شدن مسیح برای قدوسیت ما با محسوب شدن مسیح به عنوان عدالت ما توام می باشند.

به این مفهوم که مسیح برای ما هم عدالت و هم قدوسیت است.

اول قرنتیان 30:1 خدا شما را با مسیح عیسی متّحد ساخت و مسیح را برای ما حکمت، نیکی مطلق (عدالت)، پاکی (قدوسیت) و آزادی گردانیده است. (ترجمۀ مژده)

پولس می گوید که ایمانداران در عیسی مسیح تقدیس شده اند.

اول قرنتیان 2:1 او شما را و نیز همه مسیحیان را که در هر جا به نام عیسی مسیح که خداوند ما و خداوند ایشان است دعا می کنند، توسط عیسی مسیح مقدس ساخته است . (ترجمۀ تفسیری)

بدین طریق ایمانداران بواسطۀ پوشیدن قدوسیت مسیح، هم مقدس و هم عادل محسوب می شوند. بعبارتی تمام ایمانداران، صرف نظر از میزان رشد روحانی شان، مقدس خوانده می شوند.

پوشیدن قدوسیت مسیح را میتوانیم در مورد اعضای کلیسای قرنتس این گونه ملاحظه کنیم که با وجود عدم بلوغ روحانی و رفتار ناپاکشان، توسط پولس رسول در اول قرنتیان 2:1 مقدس خوانده شدند. این مسئله در مورد ایماندارانی که رسالۀ عبرانیان خطاب به آنها نوشته شده بود نیز صادق می باشد (عبرانیان 11:2 و 1:3 و 11:5-14).

لازم به ذکر است که این قدوسیت به وسیله ایمان به مسیح حاصل می گردد. (اعمال 18:26)

با این گفته به چهارمین کاربرد تقدیس یعنی شبیه مسیح شدن میرسیم.

4- شبیه مسیح شدن

شبیه مسیح شدن از لحاظ کاربردی جنبۀ متفاوتی با سایر کاربردهای تقدیس که تا کنون بررسی کردیم دارد. بعنوان مثال:

کاربرد جدا شدن و محسوب شدن مسیح برای قدوسیت ما یک جنبه مقامی دارد، کاربرد طاهر شدن شامل نبرد با گناه می باشد، اما کاربرد شبیه مسیح شدن، دارای یک جنبه  مثبت و پیش رونده است.

برای روشن تر کردن موضوع به چند آیه در این رابطه اشاره می کنم.

مثلاً برای کاربرد جدا شدن و محسوب شدن مسیح برای قدوسیت ما، کلام خدا می فرماید:

اول پطرس 9:2 شما برگزیدگان‌ خدا، و کاهنان‌ پادشاه مان‌ عیسی‌، و قوم‌ مقدس‌ و خاص‌ خدا می‌باشید، تا به‌ این‌ ترتیب‌ به‌ دیگران‌ نشان‌ دهید که‌ خدا چگونه‌ شما را از تاریکی‌ به‌ نور عجیب‌ خود دعوت‌ نموده‌ است‌. (ترجمۀ تفسیری)

در رابطه با   کاربرد طاهر شدن در تقدس، کلام خدا می فرماید:

کولسیان 5:3 پس به گناهان این دنیا نزدیک نشوید؛ هوسهای ناپاک را که در وجودتان کمین می کنند، نابود سازید؛ هرگز خود را با گناهانی چون بی عفتی ، ناپاکی ، شهوت رانی و هوسهای ننگین دیگر آلوده نکنید. (ترجمۀ تفسیری)

و در نهایت برای کاربرد شبیه مسیح شدن، کلام خدا می فرماید.

رومیان29:8 آنانی را که از قبل شناخت ایشان را نیز معین فرمود تا به صورت پسرش متشکل شوند تا او نخست زاده از برادران بسیار باشد.

دوم قرنتیان 18:3 ما مسیحیان نقابی بر صورت خود نداریم و همچون آینه ای روشن و شفاف ، جلال خداوند را منعکس می کنیم ؛ و در اثر کاری که خداوند یعنی روح القدس در وجودمان انجام می دهد، با جلالی روزافزون ، بتدریج شبیه او می شویم. (ترجمۀ تفسیری)

همچنین یوحنای رسول می فرماید:

اول یوحنا 2:3 ای حبیبان الان فرزندان خدا هستیم و هنوز ظاهر نشده است و آنچه خواهیم بود زیرا او را  چنانکه هست خواهیم دید.

بی شک  شبیه مسیح شدن در تقدیس عملی مداوم است که تا پایان عمر ادامه می یابد و تا زمان رسیدن به حضور خدا  به کمال خواهد رسید.

خب با این گفته، مطالعۀ بخش دوم یعنی کاربرد تقدیس رو خاتمه می دیم و به بررسی بخش سوم یعنی عوامل و شروط تقدیس می پردازیم.

بخش سوم – عوامل و شروط تقدیس

همانطور که قبلاً هم اشاره کردم ما در این بخش به مطالعۀ سه عامل و سه شرط برای رسیدن به تقدیس الهی خواهیم پرداخت کرد که، تحت این عناوین هستند:

  • خدای پدر عاملِ تقدیس
  • عیسی مسیح عاملِ تقدیس
  • روح القدس عاملِ تقدیس
  • شرط ایمان به مسیح جهت تقدیس
  • شرط پیروی از مسیح جهت تقدیس
  • شرط تسلیم کامل به مسیح، جهت تقدیس

پس به ترتیب این موارد رو از کلام خدا بررسی می کنیم.

ابتدا به عوامل تقدیس می پردازیم:

از کلام خدا در می یابیم که عمل تقدیس انسان بوسیلۀ سه شخصیت تثلیث اقدس صورت می گیرد.

من در اینجا، از کلام خدا، بطور جداگانه، به کارهایی که بوسیلۀ هر کدام از اقنوم تثلیث بعنوان عامل تقدیس کنندۀ مسیحیان می باشند، اشاره می کنم.

ابتدا به بررسی روشها و یا کارهایی  که خدای پدر از آنها برای تقدیس مسیحیان استفاده می کند شروع می کنم.

در عبرانیان9:12-10 می گوید که خدای پدر ایمانداران را برای پاک و مقدس شدن تادیب می کند

اول پطرس 10:5 خدای پدر ما را پس از زحمتی قلیل کامل، توانا و استوار ساخته به جلال خواهد رساند

اول قرنتیان 30:1 خدای پدر ما را به عیسی مسیح پیوند داد

عبرانیان 21:13  خدای پدر ما را با تمام صفات نیکو مجهز می سازد

دومین عامل تقدیس کنندۀ ایمانداران، همان دومین شخصیت تثلیث یعنی عیسی مسیح می باشد.

عبرانیان 11:2 می گوید که ما بوسیلۀ عیسی مسیح مقدس شده ایم و به همین دلیل پدر او پدر ما نیز میباشد.

عبرانیان 10:10 مسیح یک بار جان خود را در راه ما فدا کرد تا ما را ببخشد و پاک نماید. (ترجمۀ تفسیری)

عبرانیان 12:13 عیسی نیز بیرون دروازۀ شهر رنج کشید تا با خون خود، قوم را تقدیس کند. (ترجمۀ هزارۀ نو)

سومین شخص تثلیث که ایمانداران را تقدیس می کند، روح القدس می باشد.

رومیان2:8 قدرت حیات بخش روح القدس که به لطف مسیح به ما عطا شده ، ما را از سلطه گناه و مرگ آزاد کرده است. (ترجمۀ تفسیری)

غلاطیان17:5-25 روح القدس ایمانداران را تقدیس می کند تا زندگی پر ثمری در مسیح داشته باشند

رومیان 13:8-14 روح القدس ایمانداران را تقدیس می کند تا فرزندان خدا گردند

پس در تقدیس ایمان داران، هر سه شخص تثلیث اقدس نقش دارند.

علاوه بر سه اقنوم تثلیث که عوامل تقدیس کننده ایمان داران می باشند،  کلام خدا به شروط تقدیس نیز اشاره دارد.

در اینجا به بررسی این سه شرط، دستیابی به تقدس الهی اشاره می کنم که از این قرارند:

  • ایمان به عیسی مسیح (اولین شرط رسیدن به تقدیس الهی است)
  • پیروی از عیسی مسیح
  • تسلیم کامل به عیسی مسیح

این موارد رو به ترتیب بررسی میکنیم.

اولین شرط برای رسیدن به تقدیس الهی ایمان به عیسی مسیح است.

در اعمال 18:26 می خوانیم که پولس رسول در حضور اغریپاس پادشاه شهادت میدهد که مسیح او را مامور کرده تا این پیام نجات بخش را به مردم برساند، که گناهان هر شخص بخاطر ایمان به عیسی مسیح بخشیده شده و در برکات مقدسین سهم خواهد داشت.

دومین شرط برای رسیدن به تقدس الهی پیروی از مسیح است.

دوم قرنتیان 1:7 خدا خودش در وجود شما کار می کند تا بتوانید با میل و رغبت او را اطاعت نمایید و اعمالی را بجا آورید که مورد پسند اوست. (ترجمۀ تفسیری)

عبرانیان 14:12 بکوشید تا با همه مردم در صلح و صفا بسر برید، و دلی پاک و زندگی مقدسی داشته باشید، زیرا تا پاک و مقدس نباشید، خداوند را نخواهید دید. (ترجمۀ تفسیری)

و سومین شرط برای رسیدن به تقدیس الهی این است که زندگی مان را مثل یک قربانی زنده، کاملاً به خدا تسلیم کنیم.

رومیان 1:12-2  بنابراین ای برادران من، با توجّه به این رحمت‌های الهی، از شما درخواست می‌کنم بدنهای خود را به عنوان قربانی زنده و مقدّس که پسندیده خداست، به او تقدیم کنید. عبادت روحانی و معقول شما همین است. هم شکل این جهان نشوید بلکه به وسیله تجدید افکار، وجود شما تغییر شکل یابد تا بتوانید اراده خدا را تشخیص بدهید و آنچه را که مفید و پسندیده و کامل است، بشناسید. (ترجمۀ مژده)

خوب در اینجا مطالعۀ بخش سوم یعنی عوامل تقدیس را پشت سر میگذاریم و بررسی بخش چهارم تحت عنوان زمان تقدیس رو آغاز می کنیم.

بخش چهارم- زمان تقدیس

باید توجه داشت که عمل تقدیس در یک زمان واحد تکمیل نمی گردد، بلکه در سه مرحلۀ زمانی کامل می شود.

در اینجا، برای درک مفهوم فعالیتهای زمانی تقدیس ایمانداران، آنرا در سه مرحلۀ زمانی، تحت این عناوین مطالعه خواهیم کرد:

1) عمل اولیۀ تقدس

2) فرآیند تقدس

3) تقدس کامل و نهایی

پس بیائید اولین فعالیت زمانی تقدس را بررسی کنیم.

1 – عمل اولیه تقدس  

کاری که در عمل اولیۀ تقدس صورت می گیرد جنبۀ رتبه و مقامی دارد. کتاب مقدس در این رابطه به ما می آموزد، به محض اینکه شخصی به مسیح ایمان می آورد در همان موقع تقدیس خواهد شد.

این مطلب از این روشن می گردد که در عهد جدید ایمانداران بدون توجه به رشد روحانی شان مقدس خوانده می شوند. به همین دلیل است که پولس هر چند اعلام می کند که اعضای کلیسای قرنتس جسمانی هستند، اما آنها را مقدس می داند.

اول قرنتیان 2:1 به شما کلیسای خدا در “قرنتس “ که توسط خدا دعوت شده اید تا قوم مقدس او باشید. او شما را و نیز همه مسیحیان را که در هر جا به نام عیسی مسیح که خداوند ما و خداوند ایشان است دعا می کنند، توسط عیسی مسیح مقدس ساخته است.

در دوم قرنتیان 1:7 پولس آنها را تشویق می کند که قدوسیت را در خدا ترسی به کمال برسانند.

پولس در رسالۀ افسسیان 12:4 و 13:2 ، هر چند دعا می کند که ایمان داران آنجا کاملا مقدس شوند، اما آنها را تشویق می کند که رفتارشان به شایستگی مقدسین باشد، یعنی در تقدسشان رشد کنند.

از کلام خدا در می یابیم که هر شخص با ایمان به اینکه عیسی مسیح ارادۀ خدا را با قربانی کردن جانش بر صلیب برای گناهان ما یکبار برای همیشه بجا آورد، می تواند به قدوسیتی که از این طریق بعنوان عمل اولیۀ تقدیس مهیا شده دست پیدا کرده و زندگی مقدسش را با مسیح آغاز کند.

عبرانیان 10:10 پس وقتی عیسی مسیح اراده خدا را بجا آورد و بدن خود را یک‌ بار و آن هم برای همیشه به عنوان قربانی تقدیم کرد ما از گناهان خود پاک (مقدس) شدیم. (ترجمۀ مژده)

غلاطیان 20:2 من با مسیح مصلوب شده‌ام به طوری که دیگر آنکه زندگی می‌کند من نیستم، بلکه مسیح است که در من زندگی می‌کند و در خصوص این زندگانی جسمانی‌ای که اکنون دارم، فقط به وسیله ایمان به پسر خدا که مرا محبّت کرد و جان خود را به‌خاطر من داد، زندگی می‌کنم. (ترجمۀ مژده)

پس مسیح برای ایمان داران به او، قدوسیت شان محسوب می شود.

پولس رسول در کولسیان اضافه میکند که ایماندار هم اکنون در مسیح کامل هست و وارث عدالت و قدوسیت مسیح میباشد، و اینها نه به خاطر کارها و شایستگی شخصی اش، بلکه بخاطر رابطه ای که با مسیح دارد به حساب او منظور شده است.

کولسیان10:2 و شما نیز به وسیله اتّحاد با او که بالاتر از همه قدرتها و ریاستهاست، کامل شده‌اید. (ترجمۀ مژده)

ترجمۀ تفسیری: بنابراین ، وقتی مسیح را دارید، همه چیز دارید و وجود شما از حضور خدا لبریز است . مسیح در واقع حاکم بر تمامی ریاست ها و قدرت هاست .

در نتیجه، قدوسیت اولیه شخص ایماندار، او را به مقامی جدید در مسیح می رساند که هیچ کم و کاستی ندارد.

این مقام قدوسیت نیازی به عمل مجدد فیض ندارد. بر اثر همین رابطه با مسیح، شخص ایماندار باید به شایستگی مقام مقدسین رفتار کند.

همچنانکه در افسسیان3:5 میخوانیم:

افسسیان3:5 مباد که در میان شما از بی‌عفتی یا هر گونه ناپاکی یا شهوت‌ پرستی حتی سخن به میان آید، زیرا اینها شایستۀ مقدّسان نیست. (ترجمۀ هزارۀ نو)

خوب این بود عمل اولیۀ تقدیس، حال به بررسی دومین فعالیت زمانی تقدیس تحت عنوان فرآیند تقدیس یا تقدس پیش رونده، میپردازیم.

2- فرآیند تقدیس 

تقدیس از لحاظ فعالیت زمانی، علاوه بر اینکه یک عمل اولیه است، به شکل یک فرآیند یا عملی پیش رونده نیز در زندگی یک ایماندار به مسیح ادامه می یابد. به این مفهوم که شخص پس از گام نهادن در آغاز زندگی مقدسش با مسیح همانطور که قبلاً هم اشاره کردیم نیاز به رشد دارد و باید در راستای یک تقدس پیش رونده اش تلاش کند.

 به همین دلیل کلام خدا در کولسیان 8:3-13 بر اساس آنچه که ایماندار در موقع ایمان آوردن به مسیح انجام داده است، به او سفارش می کند که واقعا به آن عمل کند.

پولس رسول در رسالۀ رومیان تاکید بیشتری به این مطلب نشان می دهد. بطوریکه میخوانیم:

رومیان13:6 اجازه ندهید هیچ عضوی از بدن شما وسیله ای باشد برای گناه کردن ، بلکه خود را کاملا به خدا بسپارید و سراسر وجود خود را به او تقدیم کنید؛ زیرا شما از مرگ به زندگی بازگشته اید و باید وسیله ای مفید در دست خداوند باشید تا هدفهای نیکوی او را تحقق بخشید. (ترجمۀ تفسیری)

رومیان 1:12-2 ای ایمانداران عزیز، در مقابل این لطف و رحمت خدا، التماس می کنم که بدنهای خود را مانند قربانی زنده و مقدس به او تقدیم کنید، زیرا این است قربانی که مورد پسند اوست . شایسته است او را این چنین عبادت و خدمت کنید. رفتار و کردار و شیوه زندگی مردم دنیا را تقلید نکنید، بلکه بگذارید خدا افکار و طرز فکرتان را دگرگون کند تا به انسانی جدید تبدیل شوید. آنگاه قادر خواهید شد اراده خدا را درک کرده ، آنچه را که خوب و کامل و موردپسند اوست ، کشف کنید. (ترجمۀ تفسیری)

فرآیند قدوسیت، عمل تقدیس را در ایمانداری که به طور کامل به خدا تسلیم شده قطعی می سازد و در همان زمان روح القدس اعمال جسم را از بین برده، اطاعت از کلام خدا را در شخص ایجاد کرده و با بارور ساختن ثمرۀ روح، ایماندار را برای خدمت بکار می برد.

غلاطیان22:5  اما هرگاه روح خدا زندگی ما را هدایت فرماید، این ثمرات (ثمره) را در زندگی ما بوجود خواهد آورد: محبت ، شادی ، آرامش ، بردباری ، مهربانی ، نیکوکاری ، وفاداری ، فروتنی و خویشتنداری. (ترجمۀ تفسیری)

در این شرایط هست که به گفتۀ کلام خدا شخص ایمان دار، در فیض، معرفت و محبت خداوند و نجات دهنده ما عیسی مسیح رشد و نمو نموده و در نتیجه قدوسیت را در خداترسی به کمال می رساند.

دوم پطرس 18:3 در فیض و معرفت خداوند و نجات‌دهنده ما عیسی مسیح، دایماً رشد و نمو کنید. (ترجمۀ مژده)

پولس رسول در فیلیپیان12:3 اعلام می دارد:

فیلیپیان 12:3  منظورم این نیست که دیگر کامل شده ام . هنوز بسیار چیزها هست که باید بیاموزم ؛ پس می کوشم تا روزی بتوانم همان شخصیتی گردم که مسیح در نظردارد و برای رسیدن به همان مقام نیز مرا نجات داده است. (ترجمۀ تفسیری)

ولی باید دانست که فرآیند تقدیس یا تلاش برای شبیه مسیح شدن، به مفهوم کامل و یا  بی گناه بودن نیست.

وقتی کتاب مقدس صفت کامل و بی گناه بودن را به شخصی نسبت می دهد منظورش این نیست که او هیچ گناهی ندارد.

بعنوان مثال:

در پیدایش 9:6 در مورد نوح میخوانیم:

پیدایش 9:6 این‌ است‌ پیدایش‌ نوح‌. نوح‌ مردی‌ عادل‌ بود، و در عصر خود کامل‌. و نوح‌ با خدا راه‌ می‌رفت‌.

در صورتیکه عادل و کامل بودن نوح در این آیه دلیل بر بی گناهی او نیست. چنانکه در پیدایش 20:9-27 شرح گناه او را در مستی می خوانیم.

همچنین کلام در مورد ایوب هم در ایوب 1:1 او را  کامل و راست می خواند، در صورتیکه می بینیم که نقص های زیادی داشت بطوریکه در خاک و خاکستر توبه نمود  (ایوب6:42 ).

به همین جهت است که خدا در پیدایش 1:17 به ابراهیم فرمود پیش روی من بخرام و کامل شو.

عیسی مسیح نیز در این راستا در متی 48:5 می فرماید:

متی 48:5 پس شما کامل باشید چنانکه پدر من که در آسمان است کامل است.

اگر مقصود از کامل بودن، بی گناهی مطلق و شبیه شدن به عیسی مسیح خداوند باشد، هیچ ایمانداری نمی تواند در این دنیا به آن حد کاملیت برسد. پس می توان نتیجه گرفت که عیسی مسیح پیروان خود را تشویق می کند که در فرآیند تقدیس به سوی کامل شدن پیش روند.

سومین و آخرین فعالیت زمانی که در زمان تقدیس صورت می گیرد تقدیس کامل و نهایی ایماندارن نام دارد.

3- تقدیس کامل و نهایی

تقدیس کامل و نهایی ایمانداران در زمان ملاقات با مسیح به وقوع خواهد پیوست.

پس مطابق با آنچه تا کنون مطالعه کردیم، عمل تقدیس در زمانهای گذشته، حال و آینده را می توانیم اینطور خلاصه کنیم:

در زمان گذشته: با عمل اولیۀ تقدیس به هنگام توبه و ایمان به عیسی مسیح از گناه و مجازات آن پاک و مقدس شدیم.

در زمان حال: با فرآیند تقدیس، ایماندار با کمک روح القدس از تسلط گناه رهایی پیدا کرده و به سمت کمال در قدوسیت پیش می رود.

در زمان آینده: تقدیس کامل و نهایی ایمانداران در زمان ملاقات با مسیح به وقوع خواهد پیوست.

کلام خدا می فرماید:

اول یوحنا 2:3 گرچه‌ هنوز نمی‌دانیم‌ در آینده‌ چگونه‌ خواهیم‌ بود، اما این‌ را به‌ یقین‌ می‌دانیم‌ که‌ وقتی‌ مسیح‌ بازگردد، مانند او خواهیم‌ شد، چون‌ او را همانگونه‌ که‌ هست‌ خواهیم‌ دید.

همۀ ما ایمانداران با همین امید پرجلال زندگی می کنیم، یعنی لحظه ای که چشمانمان را در این دنیا می بندیم و لحظه ای بعد در آغوش خداوندمان عیسی مسیح خواهیم بود.