الهیات مسیحی (درس 30)

نجات شناسی(9)

ایمان آوردن به مسیح

در جلسات قبل اشاره کردیم که ایمان آوردن به مسیح، عادل شمرده شدن، تولد تازه، اتحاد با مسیح، فرزند خواندگی خدا و تقدیس شدن، شروط لازم برای نجات یافتن است. اما بعضی سوال میکنند که مراحل یا ترتیب منطقی این امور در رابطه با  نجات چیست؟

در پاسخ باید گفت که در این مورد ترتیب زمانی وجود ندارد چون ایمان آوردن به مسیح، عادل شمرده شدن، تولد تازه، اتحاد با مسیح و فرزند خواندگی خدا، همگی در یک زمان انجام می شوند. اما تنها تقدیس شدن بجهت رشد روحانی، ادامه می یابد.

ولی با این حال، یک ترتیب منطقی در رابطه با این موارد وجود دارد، که به نوبت از این درس به بعد آنها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

این موارد در ترتیب منطقی شان از این قرارند.

1) ایمان آوردن به مسیح، 2) عادل شمرده شدن، 3) تولد تازه، 4) اتحاد با مسیح و 5) فرزند خواندگی خدا

ما در این جلسه به بررسی اولین مورد، یعنی ایمان آوردن به عیسی مسیح خواهیم پرداخت.

پس توجه شما رو به رئوس مطالب این درس جلب می کنم.

مطالعۀ امروز ما پس از مقدمه ای بر موضوع ایمان در دو بخش انجام خواهد شد که تحت این عناوین هستند.

بخش اول عامل توبه مسیحی

بخش دوم عامل ایمان مسیحی

در بخش اول یعنی عامل توبه مسیحی سه موضوع را بررسی خواهیم کرد که شامل:

1) اهمیت توبه مسیحی، 2) مفهوم توبه مسیحی و 3) وسایل توبه مسیحی می باشد.

در بخش دوم که عامل ایمان مسیحی نام داره چهار مورد رو بررسی خواهیم که شامل:

1) اهمیت ایمان مسیحی،  2) مفهوم ایمان مسیحی، 3) منبع ایمان مسیحی و 4) نتایج ایمان مسیحی می باشد.

پس توجه شما رو به مقدمه ای بر ایمان آوردن به عیسی مسیح جلب می کنم.

کلام خدا انسان را تشویق می کند که به سوی خدا برگردد.

امثال 23:1 اگر سرزنش‌ مرا می‌پذیرفتید من‌ روح‌ خود را بر شما نازل‌ می‌کردم‌ و شما را دانا می‌ساختم‌. (ترجمۀ تفسیری)

اشعیا 6:31  خدا می‌فرماید: «ای‌ بنی‌اسرائیل‌، شما نسبت‌ به‌ من‌ گناهان‌ زیادی‌ مرتکب‌ شده‌اید، اما الان‌ بسوی‌ من‌ برگردید!

حزقیال 6:14 بنابراین‌، از جانب‌ من‌ به‌ ایشان‌ بگو: «توبه‌ کنید! بتهای‌ خود را رها سازید و از شرارت‌ روگردان‌ شوید.

حزقیال 32:18 من‌ از مرگ‌ شما شاد نمی‌شوم‌. پس‌ توبه‌ کنید و زنده‌ بمانی

اعمال 19:3 پس ، توبه کنید، از گناهانتان دست بکشید و بسوی خدا بازگردید تا گناهانتان پاک شود و دوران آسودگی و خرمی از جانب خداوند فرا برسد.

ایمان آوردن به مسیح همان برگشتن به سوی خدا است و نشان دهنده پاسخ انسان به دعوت خدا می باشد که شامل دو عامل تو به و ایمان هست.

خدا در هیچ جایی از کلامش از انسان خواستار ایجاد شرایطی چون عادل شمردگی، تولدتازه و یا فرزندخواندگی نیست. چون اینها مواردی هستند که فقط خداوند قادر به انجام آنها بعد از بازگشت انسان بسوی او می باشد.

در اعمال رسولان 18:11 شهادت اعضای کلیسای اورشلیم را می خوانیم که می گویند.

اعمال 18:11 وقتی این را شنیدند، قانع شدند و گفتند: “خدا را شکر که همان لطفی را که در حق ما نمود، در حق غیریهودیان نیز انجام داد و به ایشان این امکان را داد تا دست از گناه کشیده ، بسوی او بازگردند و حیات جاودانی را بدست آورند.” (ترجمۀ تفسیری)

کتاب مقدس در رابطه با ایمان آوردن و تغییر عقاید گمراهان به یاری خدا چنین میگوید:

دوم تیموتائوس 24:2 – 25 مرد خدا نباید اهل مجادله و نزاع باشد، بلکه باید با صبر و ملایمت ، کسانی را که در اشتباهند، به راه راست هدایت کند، و با مخالفین و گمراهان با فروتنی و ادب گفتگو نماید؛ شاید به این ترتیب به یاری خداوند، آنها از عقاید نادرست خود بازگردند و به حقیقت ایمان آورند. (ترجمۀ تفسیری)

در رومیان 17:5-18 می خوانیم که عیسی مسیح با عمل شایسته و مقدس خود ما را عادل می گرداند.

رومیان 17:5 و 18 در نتیجه گناه یک انسان یعنی آدم ، مرگ و نابودی همه چیز را در چنگال خود گرفت ؛ اما تمام کسانی که هدیه خدا یعنی آمرزش و پاکی کامل از گناه را می پذیرند، از آن پس شریک حیات و سلطنت یک انسان دیگر یعنی عیسی مسیح می گردند. بلی ، گناه آدم برای همه محکومیت به همراه آورد، ولی عمل شایسته و مقدسی که مسیح انجام داد، همه را از محکومیت رهایی می دهد و به ایشان زندگی می بخشد. (ترجمۀ تفسیری)

هر چند توبه و ایمان با یکدیگر رابطۀ نزدیک دارند ولی آنها را بطور جداگانه مطالعه می کنیم.

پس همانطور که در رئوس مطالب خدمتتون عرض کردم در اینجا مطالعۀ بخش اول یعنی عامل توبه مسیحی رو با هم بررسی میکنیم.

بخش اول – عامل توبه

در مطالعۀ عامل توبه مسیحی ما سه موضوع را مورد بررسی قرار خواهیم داد که شامل:

1) اهمیت توبه 2) مفهوم توبه و 3) وسائل توبه مسیحی هستند.

پس مطالعه مان را با اولین مورد یعنی اهمیت توبه شروع می کنیم.

1) اهمیت توبه

گاهی واعظین و مبشرین کتاب مقدس به اهمیت توبه توجه کافی نمی کنند. بدین صورت که افراد بی ایمان را فقط به پذیرفتن و ایمان آوردن به مسیح دعوت و بشارت می دهند بدون اینکه آنها را از شرایط هلاکت آمیزشان و احتیاج به توبه و نجات آگاه سازند. در صورتیکه کتاب مقدس در مورد موعظه برای توبه چنین می گوید:

1- توبه پیام انبیای عهد عتیق بود

تثنیه 2:30  و بسوی‌ خداوند، خدایتان‌ بازگشت‌ نمایید و شما و فرزندانتان‌ با تمامی‌ دل‌ فرامینی‌ را که‌ امروز به‌ شما دادم‌ اطاعت‌ کنید،

دوم پادشاهان 13:17 خداوند پیامبران‌ را یکی‌ پس‌ از دیگری‌ فرستاد تا به‌ اسرائیل‌ و یهودا بگویند: « از راه‌های‌ بد خود برگردید و دستورات‌ خداوند را که‌ انبیا به‌ اجداد شما داده‌اند، اطاعت‌ کنید.»

ارمیا 5:8-6 چرا قوم‌ من‌، اهالی‌ اورشلیم‌، دچار گمراهی‌ همیشگی‌ شده‌اند؟ چرا به‌ بتهای‌ دروغین‌ چسبیده‌اند و نمی‌خواهند نزد من‌ بازگردند؟ به‌ گفتگوی‌ آنها گوش‌ دادم‌، ولی‌ یک‌ حرف‌ راست‌ نشنیدم‌! هیچکس‌از گناهش‌ پشیمان‌ نیست‌؟ هیچکس‌ نمی‌گوید: «چه‌ کار زشتی‌ مرتکب‌ شده‌ام‌؟» بلکه‌ مثل‌ اسبی‌ که‌ با سرعت‌ به‌ میدان‌ جنگ‌ می‌رود، همه‌ با شتاب‌ بسوی‌ راه‌های‌ گناه‌آلودشان‌ می‌روند!

حزقیال 30:18  ای‌ بنی‌اسرائیل‌، من‌ هر یک‌ از شما را مطابق‌ اعمالتان‌ داوری‌ خواهم‌ نمود. پس‌ تا فرصت‌ دارید توبه‌ کنید و از گناهان‌ خود دست‌ بکشید، تا باعث‌ هلاکتتان‌ نگردد!

2-توبه موضوع اصلی موعظه یحیی تعمید دهنده توبه بود

متی 2:3 یحیی که به «تعمید دهنده» معروف بود، در بیابان یهودیه رسالت خود را آغاز کرد. او موعظه کرده ، به مردم می گفت : «از گناهان خود توبه کنید، زیرا ملکوت خدا بزودی فرا خواهد رسید.»

3-توبه موضوع اصلی موعظه مسیح بود

متی 17:4 عیسی از آن روز به بعد، به اعلام پیغام خدا پرداخت و می گفت : «از گناهان خودتوبه نمایید و نزد خدا بازگشت کنید، زیرا ملکوت آسمان نزدیک شده است.»

4-شاگردان مسیح هم توبه را موعظه کردند.

مرقس 12:6 پس ایشان (شاگردان مسیح) رفته ، همه مردم را به توبه از گناهان دعوت کردند.

5-بخصوص موعظۀ پطرس در روز پنطیکاست که باعث توبۀ حدود سه هزار نفر یهودی شد.

اعمال 38:2 پطرس جواب داد: “هر یک از شما باید از گناهانتان دست کشیده ، بسوی خدا باز گردید و به نام عیسی تعمید بگیرید تا خدا گناهانتان را ببخشد. آنگاه خدا به شما نیز این هدیه ، یعنی روح القدس را عطا خواهد فرمود.

6-توبه در موعظه پولس رسول هم اهمیت زیادی داشت.

اعمال 21:20 به یهودیان و غیر یهودیان نیز اعلام می کردم که لازم است از گناه دست بکشند و از راه ایمان به خداوند ما عیسی مسیح ، بسوی خدا بازگردند.

7-توبه در دوره عهد جدید هم ضروری است و بر تمام مردم واجب می باشد.

اعمال 30:17 خدا از زمانهای جهالت چشم پوشیده، الآن تمام خلق را در هر جا حکم می‌فرماید که توبه کنند.

8- در آتن هم که از محیط یهودی خیلی دور بود پولس باز هم در مورد توبه موعظه کرد .

9- توبه موضوعی است که فرشتگان آسمان به آن بسیار علاقمندند

لوقا 7:15 و 10 بدانید که به همان طریق برای یک گناهکار که توبه می کند در آسمان شادی و سرور بیشتری خواهد بود تا برای نود و نه شخص پرهیزکار که نیازی به توبه ندارند. … به همان طریق بدانید که برای یک گناهکار که توبه می کند در میان فرشتگان خدا شادی و سرور خواهد بود.”  (ترجمۀ مژده)

عیسی مسیح به یهودیان مذهبی چنین گفت:

متی 31:21-32 مطمئن باشید گناهکاران و فاحشه ها زودتر از شما وارد ملکوت خداوند خواهند شد، زیرا یحیی شما را به توبه و بازگشت بسوی خدا دعوت کرد، اما شما به دعوتش توجهی نکردید، در حالیکه بسیاری از گناهکاران و فاحشه ها به سخنان او ایمان آوردند. حتی با دیدن این موضوع ، باز هم شما توبه نکردید و ایمان نیاوردید.

توبه و ایمان به عیسی مسیح شرایط لازم برای نجات هستند.

لوقا 1:13 -5 در همین وقت به عیسی اطلاع دادند که پیلاطوس ، عده ای از زائران جلیلی را در اورشلیم به هنگام تقدیم قربانی در خانه خدا، قتل عام کرده است. عیسی با شنیدن این خبر فرمود: “آیا تصور می کنید این عده ، از سایر مردم جلیل گناهکارتر بودند، که اینگونه رنج دیدند و کشته شدند؟ به هیچ وجه ! شما نیز اگر از راه های بد خویش باز نگردید و بسوی خدا بازگشت ننمایید، مانند ایشان هلاک خواهید شد! یا آن هجده نفری که برج “سلوام “ بر روی ایشان فرو ریخت و کشته شدند، آیا از همه ساکنان اورشلیم ، گناهکارتر بودند؟ هرگز! شما نیز اگر توبه نکنید، همگی هلاک خواهید شد!”

پس نتیجه می گیریم که توبه یکی از مهم ترین موضوعات اساسی کلام خدا و ایمانِ مسیحی است.

حال به بررسی دومین مورد یعنی مفهوم توبه مسیحی می پردازیم.

2) مفهوم توبه

برای درک مفهوم توبه باید سه عامل که در آن نقش مهمی دارند را بررسی کرد.

این عوامل عبارتند از:

1) عامل فکری توبه ، 2) عامل احساسی توبه و 3) عامل ارادی توبه  

پس ابتدا به بررسی عامل فکری توبه می پردازیم.

1- عامل فکری توبه

منظور از عامل فکری در توبه، یعنی تغییر نظر در مورد گناه می باشد. این تغییر نظر گناه، را به عنوان یک خطای شخصی محسوب می کند، همچنین خدا را بعنوان خدای عادل و انسان را موجودی فاسد و بی فایده به حساب می آورد. کتاب مقدس عامل فکری توبه یا تغییر نظر در مورد گناه را شناختن گناه می خواند.

رومیان 20:3  پس ملاحظه می کنید که با اجرای شریعت ، کسی هرگز نمی تواند رضایت خدا را حاصل کند. در واقع هر چه بیشتر شریعت را بدانیم ، بیشتر پی می بریم که آن را زیر پا گذارده ایم . شریعت فقط چشمان ما را باز می کند تا گناهان خود را ببینیم. (ترجمۀ تفسیری)

عامل فکری توبه علاوه بر تغییر نظر در مورد گناه، شامل تغییر نظر در مورد مسیح هم می باشد. پطرس از یهودیان خواست که مسیح را نه یک انسان معمولی، فریبکار یا کافر بلکه او را بعنوان مسیح موعود و نجات دهنده بدانند.

اعمال 36:2-38 ”از این جهت ، من امروز به وضوح و روشنی به همه شما هموطنانم می گویم که همین عیسی که شما بر روی صلیب کشتید، خدا او را خداوند و مسیح تعیین فرموده است !” سخنان پطرس مردم را سخت تحت تأثیر قرار داد. بنابراین ، به او و به سایر رسولان گفتند: “برادران ، اکنون باید چه کنیم ؟” پطرس جواب داد: “هر یک از شما باید از گناهانتان دست کشیده ، بسوی خدا باز گردید و به نام عیسی تعمید بگیرید تا خدا گناهانتان را ببخشد. (ترجمۀ تفسیری)

دومین عامل توبه، عامل احساسی توبه هست.

2- عامل احساسی توبه

عامل احساسی در توبه به معنی تغییر احساسات است. یعنی شرمندگی از ارتکاب گناه و اشتیاق برای بخشیده شدن از نتایج گناه می باشد. این تغییر احساسات را در این دعای داود به وضوح دیده می شود:

مزمور 1:51  خدایا، بر حسب محبت خود مرا فیض عطا فرما! بر حسب رحمت بیکران خویش نافرمانیهایم را محو ساز. (ترجمۀ هزارۀ نو)

پولس می فرماید:

دوم قرنتیان 9:7-10  امّا اکنون شادمانم، نه از آن‌رو که اندوهگین شدید، بلکه چون اندوهتان به توبه انجامید. زیرا اندوه شما برای خدا بود، تا هیچ زیانی از ما به شما نرسد. چون اندوهی که برای خدا باشد، موجب توبه می‌شود، که به نجات می‌انجامد و پشیمانی ندارد. امّا اندوهی که برای دنیاست، مرگ به‌بار می‌آورد. (ترجمۀ مژده)

مزمور 18:38 من‌ به‌ گناهانم‌ اعتراف‌ می‌کنم‌ و از کردار خود غمگین‌ و پشیمانم‌. (ترجمۀ تفسیری)

خب حالا، پس از بررسی عامل فکری و احساسی در مفهوم توبه، سومین عامل، یعنی عامل ارادی در توبه رو بررسی می کنیم.

3- عامل ارادی توبه

عامل ارادی در توبه به مفهوم تغییر اراده، میل و هدف است که عبارت از انصراف باطنی از گناه می باشد. در نتیجه انسان به بخشش و پاک شدن، علاقه پیدا می کند.

بعنوان مثال، پطرس در روز پنطیکاست به یهودیان چنین گفت:

اعمال 38:2 توبه کنید و هر یک از شما به اسم عیسی مسیح به جهت آمرزش گناهان تعمید گیرید.

و پولس چنین می گوید:

رومیان 4:2  اگر خدا تابحال نسبت به تو صبر و تحمل نشان داده است ، آیا این را نتیجه ضعف او می دانی ؟ آیا متوجه نیستی که خدا در تمام این مدت که تو را مجازات نکرده ، در واقع به تو فرصت داده تا از گناهانت دست بکشی ؟ بلی ، مهربانی خدا برای این بوده است که تو توبه کنی . (ترجمۀ تفسیری)

جنبه تغییر اراده، میل و هدف در توبه در دو آیه ای که اشاره شد، دیده می شوند.

اعتراف گناهان و جبران زیانهای ناشی از آنها از ثمرات توبه هستند، ولی عناصر تشکلیل دهندۀ آن نیستند.

بعنوان مثال داود در مزمور 5:32 در رابطه با اعتراف به گناه خود چنین می گوید.

مزمور 5:32 اما وقتی‌ در حضور تو به‌ گناه‌ خود اعتراف‌ می‌کنم‌ و از پوشاندن‌ جرمم‌خودداری‌ نمی‌نمایم‌ و به‌ خود می‌گویم‌: «باید گناه‌ خود را نزد خداوند اقرار کنم‌»، تو نیز گناه‌ مرا می‌آمرزی‌. (ترجمۀ تفسیری)

و یا ثمرۀ توبه زکی چنین بود:

لوقا 8:19 اما زکی در حضور عیسای خداوند ایستاد و گفت : “سرور من ، اینک نصف دارایی خود را به فقرا خواهم بخشید، و اگر از کسی مالیات اضافی گرفته باشم ، چهار برابر آن را پس خواهم داد!” (ترجمۀ تفسیری)

خب تا اینجا از سه مورد عامل توبه، یعنی اهمیت و مفهوم آن را بررسی کردیم و حال به سومین مورد یعنی وسائل توبه خواهیم پرداخت.

3) وسایل توبه

از نظر الهی، توبه بخشش خداست . پولس رسول در این رابطه می گوید:

دوم تیموتاوس 25:2 که شاید خدا ایشان را توبه بخشد تا راستی را بشناسند.

متاسفانه بعضی از مبشرین  تصور می کنند که برای دعوت مردم به توبه و بازگشت بسوی خدا، عوامل انسانی مانند آیات و معجزات کافی خواهند بود، اما در حالیکه عیسی مسیح رسماً می فرماید، که معجزات و حتی اگر کسی از عالم مردگان بازگشت کند و زنده شود برای توبه کفایت نخواهند کرد.

متی 20:11-21 آنگاه عیسی شروع کرد به توبیخ مردم شهرهایی که بیشتر معجزاتش را در انجا انجام داده بود، ولی ایشان بسوی خدا بازگشت نکرده بودند. اوفرمود: وای بر تو ای خورزین و وای بر تو ای بیت صیدا! اگر معجزه هایی که من در کوچه و بازار شما انجام دادم ، در صور و صیدون فاسد انجام می دادم ، اهالی انجا مدتها قبل ، از روی خجالت و پشیمانی پلاس پوش و خاکسترنشین می شدند و توبه می کردند.

لوقا 30:16- 31  ”ثروتمند جواب داد: نه ، ای پدرم ابراهیم ! به کلام ایشان توجهی ندارند. اما اگر کسی از مردگان نزد ایشان برود، یقیناً از گناهانشان توبه خواهند کرد. ”ابراهیم فرمود: اگر به سخنان موسی و انبیاء توجهی ندارند، حتی اگر کسی از مردگان هم نزد ایشان برود، به سخنان او توجه نخواهند کرد و به راه راست هدایت نخواهند شد.”

اما کتاب مقدس صریحاً به وسائل قطعی ای اشاره داره که خدا از آنها برای توبه اشخاص استفاده می کند و آنها از این قرارند:

– موعظه انجیل (متی 41:12 ،لوقا 47:24 ،اعمال 37:2 و 38 ، دوم تیموتائوس 25:2 ) ،

– لطف و محبت خدا نسبت به مخلوقاتش (رومیان 4:2 ، دوم پطرس 9:3 ) ،

– تنبیه توسط خداوند (عبرانیان 10:12 و 11 ،مکاشفه 19:3 ) ،

– ایمان به حقیقت (یونس 5:3- 10)

– دید جدیدی در مورد خدا (ایوب 5:42 و 6)

اینها وسایل قطعی بودند که خدا توسط آنها، مردم را به توبه می آورد.

اما باید توجه داشت که ما فقط با عمل توبه نجات پیدا نمی کنیم، ولی توبه یکی از شرایط اصلی نجات می باشد. همچنین توبه به تنهایی باعث رضامندی خدا نمی گردد، ولی قلب ما را آمادۀ شرایطی می سازد که بتوانیم بتوسط آن برای رستگار شدن ایمان بیاوریم.

علاوه بر این، توبه واقعی بدون ایمان و ایمان واقعی بدون توبه نمی توانند وجود داشته باشند، یعنی انسان نمی تواند از گناه روگردان شده اما بسوی خدا بازگشت نکند و یا بسوی خدا باگشت کرده ولی در گناهان خود بدون توبه باقی بماند. در نتیجه توبه و ایمان، بطور ناگسستنی به یکدیگر پیوسته هستند.

با این گفته مطالعۀ بخش اول یعنی عامل توبۀ مسیحی رو خاتمه می دیم و به بررسی بخش دوم تحت عنوان عامل ایمان مسیحی می پردازیم.

بخش دوم – عامل ایمان

همانطوری که در مورد توبه بیان شد، بعضی از مبشرین کتاب مقدس توجه کافی به اهمیت ایمان در بشارتشان ندارند و این متاسفانه درست نیست، چرا که زندگی انسان بوسیله آنچه به آن معتقد است و ایمان دارد شکل می گیرد.

اشارات کلام خدا در این مورد را میتوانیم در این بخش های کتاب مقدس مطالعه کنیم.

اصرار و تقلای زن کنعانی در متی باب 15

فروتنیِ افسر رومی در متی 8

و صمیمیت شخص نابینا در مرقس 10  

ولی آنچه عیسی مسیح در زن کنعانی، افسر رومی و آن شخص نابینا دید و توجه او را جلب کرد همانا ایمان آنان بود. به همین دلیل باید به عامل ایمان در زندگی مان توجه بخصوصی داشته باشیم.

به همین منظور ما در مطالعۀ بخش دوم، عامل ایمان مسیحی را در چهار قسمت تحت این عناوین مطالعه خواهیم کرد:

1) اهمیت ایمان مسیحی 2) مفهوم ایمان مسیحی 3) منبع ایمان مسیحی و 4) نتایج ایمان مسیحی

پس به مطالعۀ اولین مورد یعنی اهمیت ایمان می پردازیم.

1 – اهمیت ایمان مسیحی

در رابطه با اهمیت ایمان، خدا در کتاب مقدس اعلام می کند که:

– انسان بوسیله ایمان نجات می یابد (اعمال 31:16،رومیان 1:5 و 30:9 -32 ،افسسیان 8:2 )

– بوسیله ایمان در روح قوی می گردیم (غلاتیان 5:3 و 14 )

– بوسیله ایمان تقدیس می شویم (اعمال 9:15 و 18:26 )

– بوسیله ایمان حفظ می شویم (رومیان 20:11 ،دوم قرنتیان 24:1 ،اول پطرس 5:1)

– بوسیله ایمان ثابت می گردیم (اشعیا 9:7)

– بوسیله ایمان شفا می یابیم (اعمال 9:14 ،یعقوب 15:5 )

– ما با ایمان رفتار می کنیم (دوم قرنتیان (7:5)

– با ایمان بر مشکلات پیروز می شویم (مرقس 23:9 ،رومیان 18:4 -21،عبرانیان 32:11-40 )

کتاب مقدس در عبرانیان 6:11 بما میگوید که محال است بدون ایمان بتوانیم خدا را راضی کنیم. همچنین در یوحنا 9:16 و مرقس 5:6-6 آمده که بی ایمانی گناه بزرگی است و قدرت خدا را محدود می کند.

ایمان در روابط مان با دیگران نیز کاربردهایی دارد.

بعنوان مثال:

ایمان باعث می گردد که ما موجب برکت دائمی برای دیگران باشیم (یوحنا 38:7)

ایمان باعث می شود که برای کمک به دیگران کوشش کنیم (مرقس 3:2-5)

برای خدمت پایداری داشته باشیم (متی 28:15 )

و همچنین به دیگران کمک برسانیم (اعمال 24:27 و 25 ).

می بینیم که تمام این آیات کتاب مقدس به اهمیت ایمان مسیحی تاکید دارند.

حال پس از اهمیت ایمان مسیحی به مفهوم آن می پردازیم.

2- مفهوم ایمان مسیحی

 

برای درک مفهوم کتاب مقدسیِ ایمان مسیحی، به واژه هایی که گاهی اشتباهاً بجای کلمۀ ایمان استفاده می شوند، اشاره میکنم.

اعتقاد،   اعتقادات مسیحی،   امید و   اعتماد.

حال به بررسی تک تک این واژه ها می پردازیم.

کلمه اعتقاد گاهی به معنی ایمان به کار گرفته می شود، در صورتیکه غالباً به جنبه عقلانی ایمان دلالت دارد. باید مواظب باشیم که این کلمه بطور غلط مورد استفاده قرار نگیرد.

مقصود از اعتقادات مسیحی عبارت از کل اعتقادات مسیحی ذکر شده در کتاب مقدس است. (لوقا 8:18 ،اعمال 7:6، اول تیموتائوس 1:4 و 10:6 ، یهودا 3).

امید فقط مربوط به آینده است در حالی که ایمان به گذشته، حال و آینده مربوط است.

اعتماد لغتی است که در عهد عتیق معادل کلمه ایمان در عهد جدید می باشد.

ارائه تعریف ساده و دقیق در مورد ایمان آسان نیست. همان طور که مفهوم توبه برگشتن از گناه می باشد، ایمان آوردن به مسیح نیز به مفهوم قدم برداشتن بسوی خداست.

حال باید بدانیم که مفهوم قدم برداشتن بسوی خدا چیست؟

طبق کتاب مقدس، ایمان یک عمل قلبی است چنانکه در رومیان 9:10-10 میخوانیم که مردم قلباً ایمان می آورند تا نجات یابند:

رومیان 9:10 و 10 درواقع ، اگر انسان با زبان خود نزد دیگران اقرار کند که عیسی مسیح خداوند اوست و در قلب خود نیز ایمان داشته باشد که خدا او را پس از مرگ زنده کرد، نجات خواهد یافت . زیرا بوسیله ایمان قلبی است که شخص رضایت خدا را حاصل می کند؛ و بعد هنگامی که در برابر دیگران ایمان خود را به زبان می آورد، نجات خود را تأیید می نماید.

این ایمان قلبی، مستلزم تغییر فکر، عاطفه و اراده می باشد، ولی باید توجه داشت که هیچ کدام از این تغییرات فکری، عاطفی و ارادی به تنهایی به ایمانِ نجات بخش منتهی نمی شوند ولی بررسی این سه عامل برای درک مفهوم ایمان ضروری می باشند.

یعنی  1) عامل فکری ایمان 2) عامل عاطفی یا احساسی ایمان و 3) عامل ارادی ایمان

پس با مطالعۀ عامل فکری ایمان شروع می کنیم.

1- عامل فکری ایمان

عاملِ فکری ایمان عبارت از ایمان داشتن به ظهور الهی در طبیعت، حقایق تاریخی و تعالیم کتاب مقدس است.

هر چند امروزه در مورد عاملِ فکری ایمان تاکید کافی به عمل نمی آید ولی برای سایر عوامل ایمان بسیار ضروری است. کلام خدا می فرماید:

رومیان 17:10 لهذا ایمان از شنیدن است و شنیدن از کلام خداست.

رومیان 19:1-20 می دانیم خدایی هست وبه همین دلیل به وجود او ایمان می آوریم.

مطابق با کتاب مقدس، ایمان، قبول کردن یک نظریه یا یک دین نیست بلکه باوری است که بر مبنای دلایل محکمی قرار دارد.

در مزمور 10:9 چنین می خوانیم:

مزمور 10:9 آنانی که نام تو را می شناسند بر تو توکل خواهند داشت زیرا ای خداوند تو طالبان خود را هرگز ترک نکرده ای.

همانطور که قبلاً اشاره کردیم عامل فکری ایمان به تنهایی ما را به ایمانِ نجات بخش هدایت نمیکند.

در این رابطه کتاب مقدس اشارات واضحی دارد.

بعنوان مثال:

یوحنا 23:2-24 بخاطر معجزات او در روزهای عید، بسیاری در اورشلیم به او ایمان آوردند. ولی عیسی به آنها اعتماد نکرد، چون از قلب (فکر) مردم آگاه بود. (ترجمۀ تفسیری)

وقتی نیقودیموس نزد مسیح آمد ایمان او فقط جنبۀ فکری داشت:

یوحنا 2:3 “استاد، ما روحانیون این شهر، همه می دانیم که شما از طرف خدا برای هدایت ما آمده اید. معجزاتتان نشان می دهد که خدا با شماست.”

در کلام خدا می خوانیم که شیاطین هم ایمان (فکری) دارند چون از حقایق الهی با خبرند.

یعقوب 19:2 ممکن است کسی به خود ببالد و بگوید: “من ایمان دارم که خدا یکی است !” چنین شخصی باید بخاطر داشته باشد که دیوها نیز به این ایمان دارند، چنان ایمانی که از ترس به خود می لرزند!

بی شک شمعون جادوگر هم همین جنبۀ فکری ایمان را داشت، چون اشاره ای به توبه و ایمان او به مسیح دیده نمی شود.

اعمال 18:8-21  وقتی شمعون دید که با قرار گرفتن دستهای رسولان بر سر مردم ، روح القدس عطا می شود، مبلغی پول نزد پطرس و یوحنا آورد تا این قدرت را بخرد. او گفت : “به من نیز این قدرت را بدهید تا هر وقت دست بر سر کسی می گذارم ، روح القدس ر ابیابد!” اما پطرس جواب داد: “پولت با تو نابود باد! گمان می کنی هدیه خدا را می توان با پول خرید! تو از این نعمت بی نصیب هستی ، چون دلت (فکرت) نزد خدا پاک نیست. (ترجمۀ تفسیری)

 پس نتیجه می گیریم که ایمان مسیحی بالاتر از پذیرش فکری یا عقلی است.

دومین عاملی که برای ایمان ضرورت داره عامل عاطفی یا احساسی است.

2-عامل عاطفی یا احساسی ایمان

عامل عاطفی یا احساسی ایمان عبارت از بیداری روح در مورد نیاز شخصی به رهایی از گناه و نتایج آن و پذیرش نجاتی که مسیح فراهم نموده است، می باشد.

عامل عاطفی یا احساسی ایمان در آیات کلام خدا به دفعات بکار گرفته شده اند. بعنوان مثال:

مزمور 12:106-13  آنگاه‌ قوم‌ خداوند، به‌ او ایمان‌ آوردند و او را با سرود ستایش‌ کردند. ولی‌ طولی‌ نکشید که‌ معجزاتش‌ را فراموش‌ کردند و بدون‌ مشورت‌ با او به‌ راه‌ خود ادامه‌ دادند. (ترجمۀ تفسیری)

متی 20:13-21 خاکی که زیرش سنگ بود، دل کسی را نشان می دهد که تا پیغام خدا را می شنود فوراً با شادی آن را قبول می کند، ولی چون آن را عمیقاً درک نکرده است ، در دل او ریشه ای نمی دواند و به محض اینکه آزار و اذیتی بخاطر ایمانش می بیند، شور و حرارت خود را از دست می دهد و از ایمان برمی گردد. (ترجمۀ تفسیری)

توجه داشته باشید که بین کسانی که به عیسی مسیح ایمان آوردند و کسانی که در ایمان خود صادق بودند تفاوت وجود دارد. مثلاً در مرقس 32:12-34 کاتب بدون اینکه به مسیح ایمان داشته باشد سخنانش را می پذیرد.

مرقس 32:12-34 عالم مذهبی در جواب عیسی گفت : “استاد، کاملا درست فرمودید. فقط یک خدا وجود دارد و غیر از او خدای دیگری نیست و من قبول دارم که باید او را با تمام قلب و فهم و قوتم دوست بدارم و دیگران را نیز به اندازه خودم دوست بدارم . این کار حتی از قربانی کردن حیوانات در خانه خدا بسیار مهم تر است .”  عیسی که دید این شخص متوجه حقیقت شده است ، فرمود: “تو از ملکوت خدا دور نیستی.” از آن پس ، دیگر هیچکس جرأت نکرد از او چیزی بپرسد.

این آیات نشان می دهند که بعضی ها، بجای اینکه به عیسی مسیح و کلام الهی اش ایمان کامل بیاورند فقط بخشی از آن را با احساسات می پذیرند.

در نتیجه همانطور که گفته شد، عامل احساسی ایمان، بیداری روح در مورد احتیاج شخصی و قبول نجاتی که مسیح فراهم نموده است، می باشد، ولی نباید به این احساس لحظه ای قناعت کرد، چون این احساس به تنهایی قادر نخواهد بود که ما را به ایمان نجات بخش برساند.

سومین عاملی که برای ایمان ضروری است عامل ارادی می باشد.

3- عامل ارادی ایمان

عامل ارادی ایمان به مفهوم سپردن قلب خود به خدا و پذیرفتن عیسی مسیح به عنوان نجات دهنده می باشد. این عامل ارادی ایمان، نتیجۀ منطقیِ عواملِ فکری و احساسی ایمان است. بعبارتی هر یک از این عوامل نیازمند وجود عامل قبلی می باشد.

عامل ارادی را می توان در چنین آیات ملاحظه کرد.

امثال 26:23 ای پسرم دل خود را به من بده و چشمان تو به راه های من شاد باشد.

متی 28:11-29 بیایید نزد من ای زحمتکشان و گرانباران و من شمارا آرامی خواهم بخشید . یوغ مرا بر خود گیرید و از من تعلیم یابید.

لوقا 26:14 اگر کسی نزد من آید و پدر و مادر و زن و اولاد و برادران و خواهران حتی جان خود را نیز دشمن ندارد ، شاگرد من نمی تواند بود.

 

پس از بررسی اهمیت و مفهوم ایمان مسیحی حال به بررسی منبع ایمان مسیحی می پردازیم.

3) منبع ایمان مسیحی

منبع ایمان مسیحی هم مانند توبه دارای جنبه های الهی و انسانی است .

1- جنبه الهی منبع ایمان مسیحی

منظور از جنبۀ الهی منبع ایمان این است که ایمان از جانب خداست. عبرانیان 2:12 درباره عیسی می گوید که او پیشوا و کامل کننده ایمان ماست. پس بی شک ایمان یک بخشش الهی است که با تقدیر الهی به وسیله روح القدس عطا می گردد. کلام خدا در این رابطه می فرماید:

رومیان 3:12 خود را با آن مقدار ایمانی بسنجید که خدا به شما عطا کرده است.

پولس تمام جنبه های نجات، از جمله ایمان را بخشش الهی می داند بطوریکه در افسسیان8:2 می نویسد:

افسسیان 8:2 بنابراین ، در اثر بخشش رایگان و مهربانی خدا وتوسط ایمانتان به مسیح است که نجات یافته اید؛ و این کار شما نیست ، بلکه هدیه خداست.

2- جنبه انسانی ایمان مسیحی

حال جنبۀ انسانی منبع ایمان مسیحی را بررسی می کنیم. در این رابطه می بینیم که کلام شفاهی و هم کلام کتبی خدا در انسان ایمان ایجاد می کنند. در رومیان 17:10 خواندیم که می فرماید:

رومیان 17:10 ایمان از شنیدن است و شنیدن از کلام خدا.

در اعمال رسولان 4:4 میخوانیم که می فرماید، بسیاری از آنانی که کلام را شنیدند ایمان آوردند.

علاوه بر کتاب مقدس، دعا نیز باعث ایجاد ایمان می شود.

لوقا 32:22 اما من برای تو دعا کردم تا ایمانت از بین نرود. پس وقتی توبه کردی و بسوی من بازگشتی ، ایمان برادرانت را تقویت و استوار کن !”

شاکردان از عیسی مسیح خداوند در لوقا 5:17 در خواست کردند که ایمانشان را زیاد کند. علاوه بر این، کلام خدا ما را تشویق میکند که از ایمانمان استفاده کنیم. عیسی مسیح در متی 29:25 فرمود.

متی 29:25 کسی که بتواند آنچه که دارد خوب بکار ببرد، به او باز هم بیشتر داده می شود. ولی کسی که کارش را درست انجام ندهد، آن را هر چقدر هم کوچک باشد از دست خواهد داد. (ترجمۀ تفسیری)

پس از بررسی اهمیت، مفهوم و منبع ایمان مسیحی در اینجا به نتایج ایمان مسیحی خواهیم پرداخت.

4) نتایج ایمان مسیحی

ایمان مسیحی نتایج زیادی دارد که در اینجا، ازکلام خدا، به سه تای آن اشاره می کنم که تحت این عناوین هستند:

1) نجات 2) اطمینان نجات 3) کارهای نیکو

1- نجات

اولین نتیجۀ ایمان مسیحی نجات و رستگاری ابدی ماست که تماماً بر اساس ایمان مسیحی حاصل می شود. بعنوان مثال:

رومیان 1:5 –        به ایمان عادل شمره شدیم

رومیان 14:5 –      روح القدس را از راه ایمان بدست می آوریم

یوحنا 11:1-12 –   فرزند خواندگی را به توسط ایمان یافتیم

اول پطرس 5:1 – و به واسطۀ ایمان، بقوت خدا محفوظ هستیم تا نهایتاً در آسمان به او بپیوندیم

دومین نتیجۀ ایمان مسیحی ، اطمینانِ نجات می باشد.

2-اطمینانِ نجات

این اطمینان نجات به وسیله شهادت روح القدس حاصل می شود.

رومیان 16:8 زیرا روح خدا در عمق وجود ما، به ما می گوید که ما فرزندان خدا هستیم. (ترجمۀ تفسیری)

اول یوحنا 13:4 خدا برای‌ همین‌ روح‌ پاک‌ خود را در وجود ما قرار داده‌ تا بدانیم‌ که‌ خدا در ما ساکن‌ است‌ و ما در خدا. (ترجمۀ تفسیری)

علاوه بر شهادت روح القدس، ایمان به وعده های کلام خدا نیز به ما اطمینانِ نجات می بخشد، که بر اثر آن صلح، سلامتی، آرامش و شادی بوجود می آید.

کلام خدا در این رابطه می فرماید:

اشعیا 3:26 ای‌ خداوند، تو کسانی‌ را که‌ به‌ تو توکل‌ دارند و در عزم‌ خود راسخند در آرامش‌ کامل‌ نگاه‌ خواهی‌ داشت‌.

عبرانیان 3:4 فقط ما که به خدا ایمان داریم ، می توانیم به آرامش خدا دسترسی پیدا کنیم.

اول پطرس 8:1-9 با اینکه‌ شما تابحال‌ مسیح‌ را ندیده‌اید، اما او را دوست‌ دارید. اکنون‌ نیز گرچه‌ او را نمی‌بینید، اما به‌ او ایمان‌ دارید؛ و این‌ ایمان‌ چنان‌ شادی‌ عظیمی‌ در قلب‌ شما بوجود آورده‌ که‌ قابل‌ وصف‌ نیست‌. همین‌ ایمان‌ نیز سرانجام‌ باعث‌ نجات‌ جانتان‌ خواهد شد.

سومین نتیجۀ ایمان مسیحی، کارهای نیکو می باشد.

3- کارهای نیکو

کتاب مقدس می فرماید که کارهای نیک ما ثمرۀ ایمان آوردن ما به عیسی مسیح است.

افسسیان 10:2 خدا ما را در مسیح عیسی از نو آفریده است تا آن کارهای نیکویی را که او قبلاً برای ما مقدّر فرمود که انجام دهیم، بجا آوریم. (ترجمۀ مژده)

عیسی مسیح نیز در این رابطه می فرماید:

متی 16:5 پس نور خود را پنهان مسازید، بلکه بگذارید نور شما بر مردم بتابد، تا کارهای نیک شما را دیده ، پدر آسمانی تان را تمجید کنند. (ترجمۀ تفسیری)

یعقوب تاکید می کند که ایمان به وسیله عمل دیده می شود

یعقوب17:2 ایمانی که منجر به اعمال خیر نگردد، و با کارهای نیک همراه نباشد، اصلا ایمان نیست ، بلکه یک ادعای پوچ و توخالی است . (ترجمۀ تفسیری)

پولس نیز تاکید می کند که اعمال نیکو ثمره ایمان هستند

در آخر نیز باید اشاره کنم که کارهای نیکو در اصل ثمرۀ روح القدس هستند که از طریق ایمان دریافت میکنیم.

غلاطیان 22:5  اما هرگاه روح خدا زندگی ما را هدایت فرماید، این ثمرات را در زندگی ما بوجود خواهد آورد: محبت ، شادی ، آرامش ، بردباری ، مهربانی ، نیکوکاری ، وفاداری ، فروتنی و خویشتنداری . (ترجمۀ تفسیری)

کلام خدا بارها تاکید می کند که انسان برای نجات یافتن یا رستگار شدن باید با تسلیم و پذیرش عیسی مسیح بعنوان خداوند، او را پیروی کند.

دستور کتاب مقدس این است که:

“برای نجات یافتن به عیسی مسیح ایمان آور و اعتراف کن که او خداوند است.” (رومیان 9:10-9)