شاهدان یهوه

درس 3

هویت مسیح

دنیای مجازی و تخیلی، زندگی امروزۀ ما را احاطه کرده. از فیلمها و سریالهای تلوزیونی گرفته تا تبلیغات، بازی و سرگرمهای کامپیوتری همه حاوی مطالب تخیلی و افسانه ای هستند. برخی کودکان بیشتر وقتشان را در یک دنیای مجازی صرف میکنند. الگو و قهرمانان آنها وجود خارجی ندارند.

تصورش را بکنید که یک کودک از زمان کودکی با داستانهای افسانه ای بزرگ میشود. از رادیو، تلوزیون و سینما گرفته تا حتی اعیاد و داستانهای مذهبی مثل کریسمس سراپا مملو از مطالب تخیلی و ساختگیست.

آدمی آنقدر به این مطالب ساختگی خو میگیرد که در بیشتر مواقع باور آنها برایش راحت تر از پذیرفتن حقایق کلام خداست.

کلام خدا در این رابطه چنین میگوید:

دوم تیموتاوس 3:4-4 زمانی خواهد آمد که مردم به تعلیم صحیح گوش فرا‌نخواهند داد، بلکه بنا‌به میل خویش، معلّمان بسیار گِرد خود خواهند آورد تا آنچه را که گوشهایشان طالب شنیدن آن است، از آنان بشنوند؛ و از گوش فرا‌‌دادن به حقیقت رویگردان شده، به‌‌سوی افسانه‌ها منحرف خواهند گشت. (هزارۀ نو)

تیطس 13:1-14 بنابراین ، لازم است به مسیحیان کریت خیلی جدی حکم کنی تا در ایمان و اعتقاد خود قوی باشند؛ و اجازه نده به افسانه های یهود و سخنان مردمانی که از راستی منحرف شده اند،گوش فرا دهند. (تفسیری)

دوم پطرس 16:1 زمانی‌ که‌ ما درباره‌ قوت‌ و بازگشت‌ خداوندمان‌ عیسی‌ مسیح‌ با شما سخن‌ گفتیم‌، داستانهای‌ ساختگی‌ برایتان‌ تعریف‌ نکردیم‌، زیرا من‌ با چشمان‌ خود، عظمت‌ و جلال‌ او را دیدم‌. (تفسیری)

در درس گذشته مبحث دفاعیاتی مان را در مقابل تعالیم شاهدان یهوه آغاز کردیم. ابتدا ماهیت سازمان برج دیدبان و آموزۀ نام الهی مفصلاً را مورد بررسی قرار دادیم و سپس اشارۀ کوتاهی به آموزۀ هویت مسیح داشتیم.

امروز در این درس آموزۀ هویت مسیح را بطور مفصل مطالعه خواهیم.

در رابطه با هویت عیسی مسیح شاهدان یهوه با استفاده از آیاتی سعی دارند مقام و مرتبۀ او را متمایز از خدا قرار دهند. در اینجا با مطرح کردن چند سوال و سپس پاسخهای کتابمقدسی به آنها هویت حقیقی عیسی مسیح را آشکار میکنیم. سوالات از این قرارند.

رئوس مطالب

1) خدا بر مسیح حاکمیت دارد

2) خدا بزرگتر از مسیح است

3) خدا آفرینندۀ مسیح است

4) مسیح خدایی کوچکتر از یهوه است

حاکمیت خدا بر مسیح

شاهدان یهوه با استفاده از عبرانیان 8:1 سعی دارند بگویند که یهوه پادشاه یا حاکم بر مسیح است.

عبرانیان 8:1  خطاب به پسر میگوید که ای خدا تخت تو

عبرانیان 8:1 اما در حقّ پسر: «ای خدا تخت تو تا باالآباد است و عصای ملکوت تو عصای راستی است.

در این آیه کلمه ای در ترجمه کتاب شاهدان یهوه حذف شده تا به گونه ای معنی دهد که انگار گوینده میگوید که خدا پادشاه مسیح است تا ابدالاباد. در صورتیکه این آیه نقل مستقیم از مزمور 6:45 میباشد که میگوید ای خدا، تخت تو تا ابدالآباد است؛ عصای راستی عصای سلطنت تو است.

موضوع بحث عبرانیان 5:1 الی 18:2 در رابطه با برتری مقام مسیح از فرشتگان میباشد. با توجه به موضوعی که این آیه از آن استخراج شده میتوان نتیجه گرفت که مفهوم “خدا تخت توست تا ابدلاباد” غلط میباشد بلکه همانطور که در کلیۀ ترجمه های دیگرِ معتبر دیده میشود “ای خدا تخت تو تا ابدالاباد است” صحیح تر است.

حال سوالی که باید از شاهدان یهوه پرسید:

از آنجائیکه موضوع بحث عبرانیان 5:1 الی 18:2 در رابطه با برتری مقام مسیح از فرشتگان است و با توجه به اینکه این آیه نقل قولیست از مزامیر داود که در آن داود خطاب به مسیح میگوید که تخت پادشاهی او تا ابد استوار است چطور با حذف کلمۀ ای در ابتدای آیه نتیجه میگیرید که خدا پادشاه عیسی مسیح است؟

خدا بزرگتر از مسیح است / آیا مقام مسیح پایین تر از پدر بود؟

شاهدان یهوه برای ادعای خود مبنی بر اینکه عیسی هم رتبه با یهوه نیست از یکسری آیات بفراوانی استفاده میکنند. برای جوابگویی به آنها باید تک تک آیات را در متن اصل اش بررسی کرد.

مکاشفه 14:3    عیسی مسیح ابتدای خلقت خدا

ترجمۀ قدیمی: «و به فرشته کلیسای در لاَئودِکیه بنویس که این را می گوید آمین و شاهد امین و صدّیق که ابتدای خلقت خداست.

ترجمۀ مژده: «به فرشته کلیسای لائودیکیه بنویس: «این است سخنان «آمین»، آن شاهد امین و راستین و نخستین منشاء تمام خلقت خدا.

ترجمۀ هزارۀ نو: به فرشته کلیسای لائودیکیه بنویس: آن آمین، آن شاهد امین و راست، آن که مبدأ آفرینش خداست، چنین می‌گوید:

ترجمۀ تفسیری: «این‌ پیغام‌ را برای‌ رهبر کلیسای‌ لائودیکیه‌ بنویس‌: «این‌ پیغام‌ کسی‌ است‌ که‌ همواره‌ حقیقت‌ را با امانت‌ و راستی‌ تمام‌ آشکار می‌سازد، و منشأ تمام‌ خلقت‌ خداست‌.

ترجمۀ شاهدان یهوه: به فرشتۀ کلیسای لاَئودِکیه بنویس که این را می گوید آمین و شاهد امین و صدّیق که ابتدای خلقت (توسط) خداست.

شاهدان یهوه این آیه را به یوحنا 14:1 “پسر یگانۀ پدر” ربط میدهند تا ثابت کنند که عیسی اولین مخلوق خدا بوده.

تفسیر درست: واژۀ “ابتدا” در مکاشفه 14:3 به مفهوم منشا و علت میباشد و همۀ مفسیرین کلام معتقدند که این آیه بیانگر حضور فعالانۀ مسیح در کار خلقت است درست همانطور که در یوحنا 3:1 میخوانیم که همه چیز بواسطۀ او آفریده شد. عبرانیان 2:1 (بوسیلۀ او عالمها را آفرید ) و کولسیان 16:1 (در او همه چیز آفریده شد همه بوسیلۀ او و برای او آفریده شد) نیز این مطلب را تایید میکنند.

به شاهدان یهوه بگوئید:

  • اشعیا 24:44 میگوید که “من یهوه هستم و همۀ چیز را ساختم.آسمانها را به تنهایی گسترانیدم و زمین را پهن کردم؛ و با من که بود؟

ترجمۀ تفسیری: خداوند که‌ آفریننده‌ و حامی‌ اسرائیل‌ است‌ می‌فرماید: «من‌ خداوند هستم‌. همه‌ چیز را من‌ آفریده‌ام‌. من‌ به‌ تنهایی‌ آسمانها را گسترانیدم‌ و زمین‌ و تمام‌ موجودات‌ آن‌ را بوجود آوردم‌.

چطور میتوانید این آیه را با تعلیم شاهدان یهوه که میگویند خدا اول مسیح را آفرید بعد از طریق او همه چیز آفریده، توجیه کنید؟

امثال 22:8-23 مرا مبدا طریق خود داشت /  “حکمت نـه عیسی

امثال 22:8-23 خداوند مرا مبدأ طریق خود داشت، قبل از اعمال خویش از ازل. من از ازل برقراربودم، از ابتدا پیش از بودن جهان.

شاهدان یهوه میگویند که این آیه اشاره مستقیم به خلقت مسیح میباشد.

تفسیر درست: برای جواب به شاهدان یهوه ابتدا خوبست که اشاره کنید که این تفسیر آنان نه تنها مخالف با معنای امثال سلیمان است بلکه مغایر با کل کلام خدا مییباشد. 9 باب اول کتاب امثال مربوط به موضوع حکمت است. در این 9 باب نویسنده اول به شخصیت پردازی حکمت میپردازد. سخنان این شخصِ ساختگی اشیای بیجان و خیالی را صفات انسانی میبخشد و یا آنها را بشکل انسان نمایان میسازد.  در بابهای 1 الی 9 امثال سلیمان، حکمت بطور مجازی دارای صفات انسانی است. با دانستن این مطلب نتیجه میگیریم که امثال باب 8 هیچ تفاوتی با هفت باب قبلی و حتی باب 9 ندارد.

رابرت بومن (Robert Bowman) کارشناس رشتۀ دفاعیات مسیحی در این رابطه میگوید که اگر بخواهیم امثال 22:8 که میگوید

خداوند مرا مبدأ طریق خود داشت، قبل از اعمال خویش از ازل.

را بطور تحت اللفظی به عیسی مسیح نسبت بدهیم آنوقت با توجه به آیات امثال 20:1-21 که میگوید:

حکمت در بیرون ندا میدهد و در شوارع عام آواز خود را بلند می کند… در سر چهارراهها در دهنۀ‌ دروازه ها می خواند و در شهر به سخنان خود متکلّم می شود.

باید به همانطور مسیح را زنی در شوارع عام فرض کنیم که در سر چهارراهها و دهنۀ دروازه ها ندا میدهد و به سخنان خود تکلم میکند و یا مطابق با امثال 12:8 او شخصی زیرکی است که در خانه ای که هفت ستون دارد ساکن است. بنابراین اگر بخواهیم عیسی مسیح را در امثال بابهای 1 الی 9 بجای حکمت که یک شخصیت فرضی است درج کنیم چیز بی معنی بدست خواهیم آورد.

  • اگر منظور از “حکمت” در امثال 22:8-23 عیسی مسیح میباشد پس با توجه به کل متن که در خصوص حکمت بحث شده در بابهای 1 الی 9 مسیح به زنی تشبیح میشود که در شوارع عام و دروازۀ شهر ندا میدهد و یا در خانه ای که هفت ستون دارد ساکن است. چگونه میتوانید این مسئله را توجیه کنید؟

یوحنا 28:14  زیرا که پدر بزرگتر از من است

یوحنا 28:14 شنیده اید که من به شما گفتم می روم و نزد شما می آیم. اگر مرا محبّت می نمودید، خوشحال میگشتید که گفتم نزد پدر می روم، زیرا که پدر بزرگتر از من است.

شاهدان یهوه بر این باورند که خدای پدر نه تنها از لحاظ شخصیتی  بلکه عملکردی از عیسی مسیح بالاتر میباشد. آنها معتقدند که یهوه ذاتاً  از عیسی بزرگتر است. سازمان دیدبانی از این آیه نتیجه میگیرد که چون عیسی از خدای پدر کوچکتر است نمیتوان خدای قادر مطلق باشد. به همین دلیل عیسی نمیتواند خدایی چون یهوه باشد. عیسی در جاهای دیگر هم شهادت داده که از پدر آسمانی کوچکتر است. حتی پس از صعودش به آسمان شاگردانش این مسئله را میدانستند.

تفسیر درست این آیه: این خیلی مهم است بدانیم در اینجا عیسی در رابطه با ذات خود سخن نمیگوید (عیسی مسیح درست قبل از این گفته بود که “من و پدر یک هستیم” یوحنا 30:10) بلکه او در رابطه با موقعیت و نقش حقیرانۀ خود در نقش زمینی اش (تجسمش) این سخن را مطرح میکند. در اعتقادنامۀ Athanasian میخوانیم که عیسی از لحاظ ذات الهی با پدر آسمانی برابر است، اما از لحاظ انسانی کوچکتر میباشد.

دلیل دیگری که میتوان در این رابطه آورد استفاده از زبان اصلی یونانی است. عیسی مسیح در اینجا از کلمه یونانی (meizon) یعنی بزرگتر استفاده میکند نه (kreitton)  یا بهتر. خدای پدر در آسمان در وضعیت بالاتر یا بزرگتری از مسیح که بر زمین بود قرار داشت. بنابراین عیسی اشاره به ذات بهتر پدر نداشت چون با پدر هم ذات بود.

درست مثل نقش یک رئیس جمهور که نسبت به افراد جامعه اش پست بزرگتری از سایرین دارد اما نیمتوان نتیجه گرفت که لزوماً بهتر از دیگران نیز میباشد چون او هم یک انسان است بنابراین هم ارزش با دیگران محسوب میگردد.

  • آیا اگر کسی بگوید که رئیس جمهور آمریکا از ما بزرگتر است میتوانیم نتیجه بگیریم که او از ما بهتراست؟ با اینکه منظور از بزرگی، برتری مقام و موقعیت او میباشد؟ پس رئیس جمهور بعنوان یک انسان هم ارزش با هر انسان دیگر است اما از لحاظ مقام و مرتبۀ اجتماعی موقعیت برتری نسبت به دیگران دارد
  • با توجه به بکارگیری کلمۀ یونانی “بزرگتر از لحاظ نقش و مرتبه” بجای “بهتر از لحاظ ذاتی” در یوحنا 28:14 آیا نمیتوان گفت که عیسی به وضوح اشاره به بزرگتر بودن نقش پدر از خود میکند؟
 خدا آفرینندۀ مسیح است / آیا مسیح همان میکائل فرشته است؟

شاهدان یهوه با طرح این مسئله که عیسی مسیح قبل از آفرینش جهان بصورت میکائیل فرشته وجود داشته استناد میکنند که بنابراین او هم مخلوق خداست.

آیا عیسی مسیح همان میکائیل فرشته است؟

دانیال 1:12 از میکائیل امیریا فرشتۀ اعظم خدا نام میبرد و شاهدان یهوه بر این باورند که این فرشته در واقع همان عیسی مسیح قبل از جسم پوشیدنش به زمین است.

سازمان برج دیدبان عیسی مسیح را یک فرشته میداند. به گفتۀ این سازمان اولین مخلوق خدا میکائیل فرشته ایست که بعد جسم پوشید و بنام عیسی مسیح به دنیا آمد. پس عیسی پسر یگانۀ یهوه اولین مخلوق او بود (مکاشفه 14:3 مسیح ابتدای خلقت خداست). یهوه عیسی مسیح را پس از مرگش دوباره بصورت اولش یعنی میکائیل فرشته می آفریند و به جایگاه اولش برمیگرداند.

آنها ادعا میکنند که از روی آیات کتابمقدس میتوانند ثابت کنند که میکائیل یا امیر اعظمی که کلام خدا از آن صحبت میکند همان عیسی مسیح میباشد.

بگفتۀ سازمان برج دیدبان خدا قبل از هر چیز میکائیل (یا عیسی) را خلق کرد و بتوسط او همه چیز را آفرید (کولسیان 16:1 ترجمۀ دنیای جدید). در نتیجه یهوه خدای قادر مطلق است اما عیسی خدای قادر است.

بنا به مقالات انتشار شده از این سازمان، میکائیل بیلیونها سال قبل از اینکه بصورت عیسی به دنیا بیاید وجود داشته. عیسی در وقت معین متولد شد و بشکل انسان به زمین آمد تا فدیه ای برای گناه انسان باشد. میکائیل که یک روح بود وجودش را داوطلبانه سپرد تا بتوسط یهوه با قرار گرفتن در رحم مریم باکره بدنیا بیاید.

البته این مسئله را نمیتوان تجسم خدا قلمداد کرد چون در اینجا عیسی مبدل به یک انسان کامل میشود. به گفتۀ شاهدان یهوه عیسی از هر لحاظ با آدم البته قبل از سقوطش در باغ عدن برابر بود. او مثل هر انسان دیگر زندگی کرد و ماموریتی را که یهوه به او سپرده بود تا برای گناه انسان فدیه شود تماماً به انجام رساند. او بر یک ستون چوبی اعدام شد و سپس بصورت یک روح زنده گردید.

سازمان برج دیدبان در کتابی تحت عنوان بگذارید خدا واقعی باشد میگوید که جسم عیسی برای همیشه مُرد اما یهوه او را روحاً  از مردگان برخیزانید. عیسی مسیح پس از قیامش به وضعیت قبلی خود یعنی میکائیل فرشته درآمد و لقب کلمۀ خدا را برای خود کسب نمود.

عیسی مسیح جسم کاملش را برای همیشه فدیۀ گناه ساخت تا دیگر هرگز به آن باز نگردد. اما یهوه او را روحاً از مردگان برخیزانید. شاهدان یهوه برای اثبات این ادعا اغلب از عرانیان 5:10-7 استفاده میکنند.

عبرانیان  5:10-7  به همین جهت بود که وقتی مسیح به این جهان می آمد، گفت : «ای خدا، خون گاو و بز نمی تواند تو را خشنود سازد تا گناه انسان را ببخشایی. پس این بدن را برای من مهیا ساختی تا همچون قربانی بر قربانگاه تو فدا کنم. از قربانی کردن حیوانات راضی نبودی ، یعنی آن حیواناتی که برای کفاره گناه ، در حضورت ذبح می کردند و می سوزاندند. پس گفتم : اینک آمده ام تا اراده تو را بجا آورم؛ آمده ام تا مطابق پیشگویی کتاب آسمانی ، جان خود را فدا سازم.» (تفسیری)

آیۀ دیگری که به آن رجوع میکنند  یوحنا 51:6 است که در اینجا عیسی  میگوید:

یوحنا 51:6  من هستم آن نان زنده که از آسمان نازل شد. اگر کسی از این نان بخورد تا به ابد زنده خواهد ماند و نانی که من عطا می‌کنم جسم من است که آن را به جهت حیات جهان می‌بخشم.»

آقای راسل در رابطه با جسم مسیح دو فرضیه را مطرح نمود که در نشریۀ برج دیدبان منتشر شده است. او میگوید که هیچ کس نمیداند که بر سر جسد مسیح چه گذشت. به عقیدۀ من دو احتمال بیشتر ممکن نیست که برای آن رخ داده باشد. یا اینکه در گذر زمان فاسد شده از بین رفته است و یا اینکه با قدرت خدا به گونه ای حفظ شده اما کسی از جای آن با خبر نیست.

سالها بعد برج دیدبان در کتابی که تحت عنوان غیر ممکن است که خدا در مورد اینها دروغ بگوید اذعان داشته که جسد مسیح با قوت خدا در فضا حل شده و به این صورت ناپدید گردیده است.

سوال مهمی که در اینجا شاهدان یهوه باید به آن پاسخ بگویند این است که

اگر بنا به باور آنها عیسی مسیح جسماً قیام نکرده باشد پس چگونه عیسی مسیح رستاخیز و زنده بودنش را به شاگردان ثابت کرد؟

اصلاً شاگردان و سایر پیروانش چگونه به قیامت او یقین داشتند و با قوت به آن شهادت و بشارت میدادند؟

با توجه به بکارگیری کلمۀ یونانی “بزرگتر از لحاظ نقش و مرتبه” بجای “بهتر از لحاظ ذاتی” در یوحنا 28:14 آیا نمیتوان گفت که عیسی به وضوح اشاره به بزرگتر بودن نقش خود میکند؟

پاسخ شاهدان یهوه به این سوال این است که عیسی پس از اینکه روحاً قیام کرد درست مثل فرشتگان عهدعتیق که بصورت جسم به مردم ظاهر میشدند او نیز از اجسام دیگری غیر از جسمی که به صلیب کشیده شد به شاگردان و پیروانش ظاهر میشد تا رستاخیز و زنده شدنش را به آنها ثابت کند.

خلاصۀ کلام اینکه / باور شاهدان یهوه از هویت مسیح

اولاً شاهدان یهوه معتقدند که عیسی مسیح بیلیونها سال قبل بصورت میکائیل فرشته وجود داشته است.

دوم اینکه او وجود قبلی خود که در قالب یک فرشته بود را ترک و توسط یهوه در رحم مریم قرار گرفت تا بصورت جسم به دنیا بیاید.

و ثالثاً پس از مصلوب شدن روحاً از مردگان قیام کرد و دوباره بصورت میکائیل فرشته درآمد.

پاسخ کتابمقدس به این باور غلط

دانیال 13:10و21 اما رئیس مملکت فارس بیست و یک روز با من مقاومت نمود و میکائیل که یکی از رؤسای اولین است به اعانت من آمد و من در آنجا نزد پادشاهان فارس ماندم… 21لیکن تو را از آنچه در کتاب حق مرقوم است اطلاّع خواهم داد و کسی غیر از رئیس شما میکائیل نیست که مرا به ضّد اینها مدد کند.

دانیال 1:12 و در آن زمان میکائیل، امیر عظیمی که برای پسران قوم تو ایستاده است،‌ خواهد برخاست و چنان زمان تنگی خواهد شد که از حینی که امّتی به وجود آمده است تا امروز نبوده، و در آنزمان هر یک از قوم تو که در دفتر مکتوب یافت شود رستگارخواهد شد.

اولین سوالی که باید از شاهدان یهوه پرسید این است که:

 آیا در دانیال 10 و 12 آیه ای هست که بطور مشخص بگوید عیسی مسیح همان میکائیل فرشته میباشد؟

شاهدان یهوه در پاسخ خواهند گفت خیر، اما از آنجائیکه در دانیال 10 و 12 میکائیل امیراعظم و رئیس فرشتگان لقب داده شده میتوان نتیجه گرفت که اشاره به عیسی مسیح میباشد.

در پاسخ به آنها باید گفت که دانیال 13:10 میکائیل را یکی از روسای اولین معرفی میکند. بنابراین میکائیل در میان گروهی از فرشتگان که هم رتبه میباشند قرار دارد. اما آیات عهدجدید عیسی مسیح بعنوان فرزند یگانۀ خدا معرفی شده و اگر قرار میبود که او یک فرشته باشد خدا باید برای او رتبۀ خاصی قائل میشد نه اینکه او را یکی از روسا خطاب کند. بنابراین از آنها سوال کنید که:

آیا بنظر شما عیسی مسیح بالاترین مخلوق خداست؟ اگر مطابق با تعلیم شما عیسی قبل از بدنیا آمدنش همان میکائل فرشته بود پس چرا در دانیال 13:10 او را یکی از روسا مخاطب قرار داده در صورتیکه باید مرتبۀ خاصی در میان سایر فرشتگان داشته باشد.

آیا این بدان معنی نیست که میکائیل با سایر فرشتگان هم رتبۀ خود هم ردیف و هم مرتبه است؟

مکاشفه 16:19 به وضوح عیسی مسیح را شاه شاهان و رب الارباب مینامد. کلام خدا در رابطه با رتبۀ مسیح بسیار دقیق و مشخص است. ما در هیچ جای کتابمقدس نمی بینیم که عیسی را میکائیل بنامد. لقبی که در مکاشفه به مسیح داده شده به حاکمیت مطلق مسیح اشاره میکند در صورتیکه یکی از روسای اولین که لقب میکائیل فرشته است اشاره به یک مسئولیت کاملاً محدود هم رتبه با فرشتگان هم رتبه اش میباشد. این دو رتبه اصلاً قابل مقایسه با هم نیستند.

علاوه بر این سایر بخش های عهدجدید در رابطه با مقام و مرتبۀ خاص عیسی مسیح بوضوح اشاره میکند. بعنوان مثال در سه باب اول کتاب عبرانیان به برتری عیسی مسیح را نسبت به انبیا (عبرانیان 1:1-4) نسبت به فرشتگان (عبرانیان 5:1-18:2) و موسی (عبرانیان 1:3-6) اشاره میکند.

کتاب عبرانیان این برتری را چگونه مشخص نموده؟ در آیۀ 1 عیسی مسیح غایت مکاشفۀ الهی در ایام آخر به بشریت است. در آیات 2و3 اختیار همه چیز اعم از تمام آفرینش به او داده شده است. در آیۀ 3 میگوید که او هم ذات و هم جوهر با خداست. هیچ کدام از این توصیفات را نمیتوان برای پیامبران (موسی) یا حتی فرشتگان خدا قائل شد.

بنابراین عبرانیان 5:1-18:2 به وضوح  برتری مسیح را نسبت به فرشتگان ثابت میکند. لازم به ذکر است که در آیۀ 5:1 میفرماید:

زیرا به کدام یک از فرشتگان هرگز گفت که «تو پسر من هستی. من امروز تو را تولید نمودم» و ایضاً «من او را پدر خواهم بود و او پسر من خواهد بود»؟

از آنجائیکه عیسی پسر خداست و خدا نیز هیچ فرشته ای را پسر خود نخوانده است پس عیسی مسیح نمیتواند میکائل فرشته باشد. سوالی که باید از شاهدان یهوه پرسید اینست که:

 

همه میدانیم که عیسی مسیح پسر یگانۀ خداست و مطابق با عبرانیان 5:1 خدا هیچ کدام از فرشتگانش را پسر خود نخوانده است. آیا این بدان معنی نیست که عیسی نمیتواند میکائل فرشته باشد؟

در مورد پرستش عیسی

عبرانیان 6:1 میگوید که جمیع فرشتگان، عیسی مسیح را پرستش (proskuneo) میکنند. واژۀ یونانی پرستش (proskuneo) که در این آیه استفاده شده اشاره به همان پرستشی است که برای یهوه بکار میرود. بنابراین وقتی فرشتگان عیسی مسیح را مورد پرستشی که سزاوار یهوه است قرار میدهند هرگز نمیتوان او را یک فرشته دانست.

  • تغییر ناپذیری مسیح (Immutability): تغییر ناپذیری یکی از صفات الهی است به این مفهوم که او ذاتاً عوض نمیشود، رشد نمیکند (یعنی چیزی به او اضافه نمیشود) و فرسوده نیز نمیشود. بنابراین گفتۀ شاهدان یهوه که عیسی قبلاً فرشته بود بعد تبدیل به انسان شد و بعد از رستاخیزش دوباره تبدیل به یک فرشته شد مغایر با این صفت الهی میباشد.

عبرانیان 10:1-12 «تو ای خداوند، در ابتدا زمین را بنا کردی و افلاک مصنوع دستهای تو است. آنها فانی، لکن تو باقی هستی و جمیع آنها چون جامه مندرس خواهد شد، و مثل ردا آنها را خواهی پیچید و تغییر خواهند یافت. لکن تو همان هستی و سالهای تو تمام نخواهد شد

عبرانیان 8:13 عیسی مسیح دیروز و امروز و تا ابدالآباد همان است.

  • اول تسالونیکیان 16:4 صدای رئیس فرشتگان همان میکائیل است نه عیسی مسیح

زیرا خود خداوند (منظور عیسی مسیح است) با صدا و با آواز رئیس فرشتگان (منظور میکائیل است) و با صور خدا از آسمان نازل خواهد شد و مردگان در مسیح اوّل خواهند برخاست.

  • عیسی مسیح بر شیطان و ارواح شریر قدرت داشت اما میکائیل اجازه نداشت حتی به شیطان حکم افترا بزند.

یهودا 9 امّا میکائیل، رئیس ملائکه، چون درباره جسد موسی با ابلیس منازعه می کرد، جرأت ننمود که حکم افترا بر او بزند بلکه گفت: «خداوند تو را توبیخ فرماید.»

  • عیسی خود فرشتگان را آفرید چگونه میتواند خود یک فرشته باشد؟

کولسیان 16:1-17 زیرا که در او همه چیز آفریده شد، آنچه در آسمان و آنچه بر زمین است از چیزهای نادیدنی و تختها و سلطنتها و ریاسات و قوّات؛ همه بوسیله او و برای او آفریده شد. و او قبل از همه است و در وی همه چیز قیام دارد.

  • مسیح از مردگان با جسم متبدل شده قیام کرد

اول قرنتیان 50:15 لیکن ای برادران این را می گویم که گوشت و خون نمی تواند وارث ملکوت خدا شود و فاسد وارث بی فسادی نیز نمی شود.

آموزه های غلط شاهدان یهوه در رابطه با الوهیت مسیح

یوحنا 1:1  کلمه (عیسی) خدا بود (مسئلۀ حرف تعریف)

یوحنا 1:1 در ابتدا کلمه بود و کلمه نزد خدا بود و کلمه خدا بود.

شاهدان یهوه این آیه را اینطور ترجمه میکنند: در ابتدا کلمه بود و کلمه خدا بود و کلمه یک خدا بود.

In  beginning was the word, the word was with the God and God was the word.

En arkhay ein (eimi) ho logos kahee ho logos ein pros ton  theos kahee theos ein ho logos

εν αρχη ην ο λογος και ο  λογος ην προς τον θεον και  θεος  ην  ο λογος

به تعلیم شاهدان یهوه نام خدا در قسمت دوم آیه فاقد حرف تعریف میباشد بنابر این نتیجه میگیرند که به یک شخص اشاره میکند که مفهومش شبیح خدا بودن است نه اینکه او خود خداست. بهمین دلیل عیسی را حامل صفات الهی میدانند و او را قادر و توانا میخوانند و نه قادر مطلق.

آنها بر این باورند که چون عیسی نخست زاده از مخلوقات خداست و خدا همه چیز را بتوسط او آفرید پس او میتواند خدا باشد اما نه خدایی مانند یهوه بلکه خدایی با درجۀ پائین تر.

دلیل دیگری که میآورند این است که کلمه نزد خدا بود یعنی عیسی نزدِ خدا بود. او نمیتوانست هم با خدا باشد و هم خود او باشد.

تمام کارشناسان زبان یونانی، بخصوص آنانی که در کار ترجمه متون اصلی کتابمقدس دست دارند این ترجمه و تفسیر شاهدان یهوه را رد میکنند در صورتیکه موسسۀ برج دیدبان برای تائید موارد فوق به نظر اشخاصی که اصلاً کارشناس زبان نیست اتکا میکنند.

تعلیم کتابمقدس: فقط یک خدای حقیقی

باید توجه داشت که تعلیم شاهدان یهوه مبنی بر الوهیت مسیح در مقامی پایین تر از یهوه این خود ادعای چند خدایی مبیاشد که کاملا مغایر با تعلیم کلام خداست که میگوید فقط یک خدای حقیقی وجود دارد.

تث 39:32 الآن ببیند که من، او هستم و با من خدای دیگری نیست. من می میرانم و زنده می کنم. مجروح می کنم و شفا می دهم. و از دست من رهانده ای نیست.

اشعیا 10:43 یهوه می گوید که شما و بندۀ من که او را برگزیده ام شهود من می باشید تا دانسته،  به من ایمان آورید و بفهمید که من او هستم و پیش از من خدایی مصوّر نشده و بعد از من هم نخواهد شد.

اشعیا 8:44 ترسان و هراسان مباشید آیا از زمان قدیم تو را اخبار و اعلام ننمودم و آیا شما شهود من نیستید؟ آیا غیر از من خدایی هست؟ البتّه صخره ای نیست و احدی را نمی شناسم.

اشعیا 5:45 تا از مشرق آفتاب و مغرب آن بدانند که سوای من احدی نیست. من یهوه هستم و دیگری نی.

با در نظر گرفتن آیات فوق، تفسیر شاهدان یهوه از یوحنا 1:1 که به غلط عیسی مسیح را خدائی در رتبۀ پایینتر از یهوه معرفی میکنند مُنتفی میگردد.

  • با توجه به تثنیه 39:32 که میگوید با من خدای دیگری نیست چگونه شاهدان یهوه میتوانند ادعا کنند که عیسی در کنار یهوه خدای دیگری میباشد؟

مسئله حرف تعریف

شاهدان یهوه ادعا دارند که در یوحنا 1:1 دومین کلمۀ خدا که بدون حرف تعریف آمده اشاره به خدائیست با رتبۀ پائین ترا از آنکه با حرف تعریف آمده (یهوه) است.

این نتیجه گیری کاملا غلط میباشد. فرهنگ لغت انگلیسی/یونانی عهدجدید و سایر کتب دیگر مربوطه نوشته William F. Rndt و F. Wilbur Gingrich میگویند که کلمه theos بمعنای خدا گاهی با حرف تعریف و گاهی بدون حرف تعریف استفاده میشود و مفهوم آن را هیچ تغییری نمیدهد. بعنوان مثال کلمه خدا در لوقا 38:20 که میفرماید

“و حال آنکه خدای مردگان نیست بلکه خدای زندگان است. زیرا همه نزد او زنده هستند.”

θεος  δε  ουκ  εστιν  νεκρων  αλλα  ζωντων  παντες  γαρ  αυτω  ζωσιν

بدون حرف تعریف آمده است اما دلیلی ندارد که آنرا خدایی غیر از خدای حقیقی معنی کنیم.

  • اگر در لوقا 38:20 کلمۀ خدا بدون حرف تعریف به خدای حقیقی اشاره میکند آیا ادعای شاهدان یهوه در یوحنا 1:1 مبنی بر اینکه واژۀ خدا بدون حرف تعریف به مفهوم خداوندی عیسی با درجۀ پاینتر از یهوه است، میتواند صحت داشته باشد؟

علاوه بر اشکال دستوری ترجمۀ شاهدان یهوه مبنی بر اینکه کلمه یک خدا بود دو اشکال بزرگ نیز دارد.

  1. مشکل عدم ثبات و فراگیر نبودن این قانون دستوری در سراسر عهدجدید است. به این مفهوم که اگر بخواهیم خدا بدون حرف تعریف را یک خدا معنی کنیم آنوقت در جاهای دیگر متن مفهوم خود را از دست خواهد داد بعنوان مثال آیات فوق را باید با این مفهوم بخوانیما: متی 9:5 خوشابحال صلح کنندگان، زیرا ایشان پسران یک خدا خوانده خواهند شد. و یا در یوحنا 6:1 شخصی از جانب یک خدا (خدائی) فرستاده شد که اسمش یحیی بود؛ یا یوحنا 18:1 یک خدا (خدایی) را هرگز کسی ندیده است؛ پسر یگانه ای که در آغوش پدر است، همان او را ظاهر کرد، به همین صورت اگر بخواهیم معنای آیات را در رسالات دیگر تغییر دهیم کاملا مفهومش را از دست خواهند داد و کاملاً بی ربط میشوند.
  2. مشکل دوم مشکل الهیاتی است. ادعای شاهدان یهوه مبنی بر اینکه عیسی مسیح را خدایی با درجۀ پایینتر میدانند در واقع شریک قائل بودن برای خدا واحد حقیقیست. در واقع مسیحیت از یکتاپرستی به چندخدایی یا مشرک بودن تبدیل میشود.
    • اگر هدف یوحنا در آیۀ 1:1 این بود که عیسی را بعنوان یک خدای درجه دوم معرفی کند چرا از یک اسم خاص مثل theos استفاده کرد در صورتیکه میتوانست با استفاده از یک صفت منظور خود را براحتی بیان کند.

علاوه بر این آیاتی نیز هستند که در آن عیسی مسیح را با حرف تعریف خداوند خطاب میکند بعنوان مثال  در 1)  یوحنا 28:20 میخوانیم که توما عیسی را خداوند خود میخواند (با حرف تعریف). مثالهای دیگری که عیسی را با حرف تعریف خداوند خوانده

2)  متی 23:1  عیسی یعنی خدا با ما و 3)  عبرانیان 8:1 میباشند. درست همانطور که خدای پدر خداوند خطاب شده عیسی مسیح هم با همان واژه مخاطب قرار گرفته.

  • اگر واژۀ theos با حرف تعریف در عهدجدید همانطور که برای یهوه بکار رفته برای عیسی هم بکار رفته شده باشد آیا این بدان مفهوم نیست که عیسی هم خداست؟

سوالاتی که باید از شاهدان یهوه پرسید.

  • سازمان برج دیدبان مدعیست که واژه واسطه یا وسیله در یوحنا 3:1 (همه چیز بوسیله او یعنی عیسی مسیح آفریده شد) این معنی را میدهد که عیسی مسیح وسیله ای در آفرینش بوده و در رتبۀ دوم از خدا قرار دارد. حال آنکه این واژه در عبرانیان 10:2 و رومیان 36:11 برای خود خدا یا یهوه هم بکار گرفته شده،

             رومیان 36:11 زیرا سرچشمه و وسیله و مقصد همه چیز خداست.

              به او تا ابد جلال باد، آمین.

              عبرانیان 2:10 بجا بود خدا که همه‌چیز برای او و به‌‌واسطه او وجود دارد

      پس در مورد یهوه چه نتیجه ای باید گرفته شود؟

  • اگر همان کلمه ای که برای یهوه در خلقت استفاده شده برای مسیح نیز مورد استفاده قرار گرفته آیا این با نتیجه ای که سازمان برج دیدبان گرفته مغایرت پیدا نمیکند؟
  • اشعیا 24:44 میفرماید که خداوند همه چیزها را آفریده است. این مسئله را با تعلیم شاهدان یهوه مبنی بر اینکه یهوه ابتدا مسیح را خلق کرد و بعد از طریق او همه چیز را آفرید چگونه توجیه میکنید؟
عیسی قطعا” خداست

اگر دلایل فوق برای اثبات الوهیت مسیح کفایت نمیکنند به چند آیۀ دیگر اشاره میکنیم:

بدون شک انجیل یوحنا غنی ترین کتابیست که در رابطه با الوهیت مسیح میتوان یافت. متفاوت با اناجیل دیگر یوحنا انجیل خود را از ازل آغاز میکند. در یوحنا 1:1 میخوانیم که

“در ابتدا کلمه بود و کلمه نزد خدا بود و کلمه خدا بود.”

در راستای الوهیت مسیح در انجیل یوحنا و دیگر رسالات میخوانیم که :

یوحنا 58:8 عیسی ادعای خدایی میکند

یوحنا 28:20 دیگران او را چون خدا میدانند

کولسیان 18:1 و مکاشفه 13:22  عیسی بعنوان یک موجود ازلی معرفی میگردد.(همچنین یوحنا 15:1، 30 و یوحنا 31:3)

یو 4:1 عیسی منشاء حیات بود

مکاشفه 13:22 عیسی مسیح ازلیست

48:1 عیسی مسیح حاضر مطلق اس

25:2 و 30:16 و 17:21 دانای مطلق است

3:1و 19:2 و 1:11-44 قادر مطلق است

21:5-22 و 27-29 و 18:10 حاکم بر همه چیز است

38:5 عیسی مسیح موضوع اصلی کتب مقدسۀ عهدعتیق است

نتیجه گیری

همانطور که گفته شد محور اصلی کلام خدا بر شخصیت عیسی مسیح متمرکز هست. تنها چارۀ ما برای راه یافتن به ملکوت آسمان از طریق اوست. به همین دلیل است که دشمنان زیادی دارد. شیطان سعی دارد با هر ترفندی نام و پیام نجاتبخش او را نابود کند. تاریخ ثابت کرده که بیشترین صدمات را از داخل کلیسا و با سو استفاده از نام مسیح و سو تعبیر از کلامش به مسیحیت وارده ساخته.

اما همانطور که کلام خدا میگوید:

اول یوحنا 4:4 فرزندان‌ عزیزم‌، شما از آنِ خدا هستید و بر مخالفین‌ مسیح‌ غلبه‌ یافته‌اید، زیرا در وجود شما کسی‌ زندگی‌ می‌کند که‌ از هر دشمن‌ مسیح‌ در این‌ دنیای‌ گناه‌آلود، قوی‌تر است‌.