مورمونها
درس 5
کلیسای عیسی مسیحِ قدیسانِ آخرالزمان
مورمونها و کتاب مقدس
در هشتمین مادۀ اعتقاد نامۀ ایمان مورمونها نوشته شده که.
ما به کتابمقدس تا جائیکه درست ترجمه شده باشد ایمان داریم.
اگر از مورمونها سوال شود که مفهوم این جمله چیست میگویند:
بدلیل مشکلاتی که در طی تاریخ در نقل و انتقال کتابمقدس بوجود آمده بخش زیادی از آن در طی قرون متمادی مفقود شده است. از قسمتهایی که تا به امروز باقیمانده نیز بخشهای بسیاری از آن تحریف شده است.
در کتابمقدس نام برخی کتب یافت میشوند که جزء کتب مقدسه نمیباشند. مورمونها میگویند این کتب در طی تاریخ گم شده اند. مثلاً
لوقا 1:1 عالیجناب تِئوفیلوس : بسیاری کوشیده اند شرح زندگی عیسی مسیح را به نگارش درآورند؛ و برای انجام این کار، از مطالبی استفاده کرده اند که از طریق شاگردان او و شاهدان عینی وقایع ، در دسترس ما قرار گرفته است . (تفسیری)
یوشع 13:10 مگر این در کتاب یاشِر مکتوب نیست که آفتاب در میان آسمان ایستاد و قریب به تمامی روز به فرو رفتن تعجیل نکرد.
دوم سموئیل 18:1 و امر فرمود که نشید قوس را به بنی یهودا تعلیم دهند. اینک در سِفْر یاشَر مکتوب است:
اعداد 14:21 در کتاب «جنگهای خداوند» به این امر اشاره شده که دره رود ارنون و شهر واهیب بین اموریها و موآبیها قرار دارند.
در پاسخ به مورمونها باید گفت که اگر در کتابمقدس نام کتابی برده میشود لزوماً آن کتاب نباید جز کتب مقدسه باشد. سپس سوال کنید که:
- مطالب کتب به اصطلاح گمشده را در کجای کتاب احیا شدۀ مورمون میتوان یافت؟
- چرا خدا کتب مقدس گمشده را در هنگام به اصطلاح بازسازی کتابمقدس به ژوزف اسمیت نداد تا در کتاب مورمون درج کند؟
وقتی از کلام خدا با مورمونها سخن میگوئید باید قادر باشید که موارد زیر را ثابت کنید.
1) الهامی بودن، عاری از خطا و معتبر بودن کتابمقدس را ثابت کنید
2) معتبر بودن نسخه های تاریخی را ثابت کنید
3) به مشکلات کتاب مورمون اشاره کنید
4) روش صحیح تفسیر کتابمقدس را شرح دهید
پس آنچه در ابتدا به آن خواهیم پرداخت الهام ، عاری از خطا و اعتبار کتابمقدس میباشد.
تعریف الهام
وقتی میگوئیم کتابمقدس از الهام خداست یعنی خدا بتوسط روح القدس بر نوشتن آن نظارت داشته است. بدینصورت که خدا نویسندگان مختلف با شخصیتهای متفاوت (و حتی نحوۀ نگارش آنان را) را بکار گرفته تا با نظارت خود مکاشفۀ الهی اش را بدون خطا به نگارش درآورند. بنابراین آنچه نوشته شد دقیقاً همانی بود که خدا میخواست باشد.
Norman Geisler و William Nix الهام را اینگونه تعریف میکنند.
الهام فرایند خارق العاده و اسرارآمیزیست که خدا پیامبران را بدون تغییر شخصیت و سبک آنها استفاده نمود تا کتب الهی اش را با اعتبار کامل به تحریر درآورند.
آموزۀ الهام شامل هفت عنصر کلیدیست
1) منشاء الهی
2) واسطۀ انسانی
3) کلمات نوشته شده
4) کامل و جامع بودن (تمام کتابمقدس از الهام خداست نه بخشی از آن)
5) فقط دستخط اصلی نویسنده الهام خداست
6) کتابمقدس چون الهام خداست پس عاری از خطاست
7) کتابمقدس چون الهام خدا و عاری از خطاست پس از اعتبار نهایی نیز برخوردار است.
الهام در زبان یونانی بطور تحت الفظی یعنی دَمِ خدا. پس چون کتابمقدس دَمِ خداست پس حقیقتی است بدون خطا. در واقع میتوان اینطور استدلال کرد که:
– از کتابمقدس میفهمیم که خدا حقیقت است (رومیان 4:3)
– و نیز میدانیم که کتابمقدس الهام (یا دَمِ) خداست (دوم تیمو 16:3)
– بنابراین نتیجه میگیریم که کتابمقدس حقیقت میباشد (یوحنا 17:17)
علاوه بر این ما از کلام خدا میفهمیم که حقیقت یکی از صفات خداست (ارمیا 10:10، یوحنا 14:1، 6:14 و 3:17) و آنچه خدا میگوید حقیقت است – بعبارتی او هرگز دروغ نمیگوید (اعداد 19ک23، اول سموئیل 29:15، تیطس 2:1 و رومیان 3:3-4). همچنین از کلام خدا میفهمیم که تمامی کلام خدا از الهام یا دَمِ خداست (دوم تیموتاوس 16:3). بنابراین کتابمقدس حقیقت است (یوحنا 14:17و17، مزامیر 142:119، 151، 160 و مکاشفه 5:21 و 6:22).
الهام توسط روح القدس به انسان داده میشود (دوم پطرس 21:1)
واژۀ مجذوب یعنی کشیده شدن، حمل شدن. بعبارتی خدا میدمید و انبیا اعلام میکردند، خدا آشکار میکرد و آنها ثبت میکردند.
الهام در عهدعتیق
در دوم سموئیل 2:23-3 میخوانیم که:
دوم سموئیل 2:23-3 روح خداوند به وسیله من متکلّم شد و کلام او بر زبانم جاری گردید. خدای اسرائیل متکلم شد و صخره اسرائیل مرا گفت: آنکه بر مردمان حکمرانی کند، عادل باشد و با خدا ترسی سلطنت نماید.
در عهد جدید آیات بسیاری از عهدعتیق نقل قول شده و نیز گفته شده که مولف یا نویسندۀ آن روح القدس بوده است. بعنوان مثال:
مرقس 36:12 و حال آنکه خود داود در روح القدس می گوید که خداوند به خداوند من گفت: بر طرف راست من بنشین تا دشمنان تو را پای انداز تو سازم؟
اعمال 16:1 ای برادران، می بایست آن نوشته تمام شود که روح القدس از زبان داود پیش گفت درباره یهودا که راهنما شد برای آنانی که عیسی را گرفتند.
اعمال 25:28 پولس این یک سخن را گفته بود که «روح القدس به وساطت اشعیا نبی به اجداد ما نیکو خطاب کرده،
عبرانیان 7:3 پس چنانکه روح القدس می گوید: «امروز اگر آواز او را بشنوید،
عبرانیان 15:10-16 و روح القدس نیز برای ما شهادت می دهد، زیرا بعد از آنکه گفته بود: «این است آن عهدی که بعد از آن ایّام با ایشان خواهم بست، خداوند می گوید احکام خود را در دلهای ایشان خواهم نهاد و بر ذهن ایشان مرقوم خواهم داشت،
در جدول زیر به تعدادی از نقل قولهایی که نویسندگان عهدجدید از آیات عهدعتیق کرده اند اشاره شده است. در واقع وقتی نویسندگان آیات را از جانب خدا بیان میکردند آنرا سخن نویسندۀ عهدعتیق نمیدانستند.
نقل قولهایی که نویسندگان عهدجدید از عهدعتیق میکنند
نویسندگان عهدجدید آیات عهدعتیق را از جانب خدا نقل قول میکنند (آنرا سخن نویسندۀ عهدعتیق نمیدانند) | آنچه نویسندۀ عهدعتیق میگوید |
روح القدس میگوید دل خود را سخت مسازید (عبرانیان 7:3-9) | سُرایندۀ مزمور میگوید: دل خود را سخت مسازید (مزمور 7:95-9) |
اما خدا در حقّ پسرش از زبان نبی میگوید: «ای خدا تخت تو تا باالآباد است و عصای ملکوت تو عصای راستی است. (عبرانیان 8:1) | ای خدا، تخت تو تا ابدالآباد است؛ عصای راستی عصای سلطنت تو است. (مزمور 6:45) |
آنها فانی، لکن تو باقی هستی و جمیع آنها چون جامه مندرس خواهد شد، و مثل ردا آنها را خواهی پیچید و تغییر خواهند یافت. لکن تو همان هستی و سالهای تو تمام نخواهد شد.» (عبرانیان 10:1-12) | از قدیم بنیاد زمین را نهادی و آسمان ها عمل دستهای تو است. آنها فانی می شوند، لیکن تو باقی هستی و جمیع آنها مثل جامه مندرس خواهند شد. و مثل ردا آنها را تبدیل خواهی کرد و مبدّل خواهند شد. لیکن تو همان هستی و سالهای تو تمام نخواهد گردید. (مزمور 25:102-27) |
خداوند از طریق نبی گفت: 22اینهمه رخ داد تا آنچه خداوند به زبان نبی گفته بود، به حقیقت پیوندد که: 23باکرهای آبستن شده، پسری به دنیا خواهد آورد و او را عِمانوئیل خواهند نامید، که به معنی خدا با ما است. (متی 22:1-23) |
اشعیا گفت: بنابراین خود خداوند به شما آیتی خواهد داد: اینک باکره حامله شده، پسری خواهد زایید و نام او را عمّانوئیل خواهد خواند. (اشعیا 14:7) |
خدا از طریق نبی گفت: و تا زمان مرگ هیرودیس در آنجا ماند. بدینگونه، آنچه خداوند به زبان نبی گفته بود تحقق یافت که پسر خود را از مصر فراخواندم. (متی 15:2) | هوشع گفت: هنگامی که اسرائیل طفل بود، او را دوست داشتم و پسر خود را از مصر خواندم. (هوشع 1:11) |
کلام خدا: زیرا حکمت این جهان نزد خدا جهالت است، چنانکه مکتوب است: «حکما را به مکر خودشان گرفتار می سازد.» اول قرنتیان 19:3 | کلام الیفاز: که حکیمان را در حیله ایشان گرفتار می سازد، و مشورت مکّاران مشوّش می شود. (یعقوب 13:5) |
آیات زیر و مشابه به آن در کلام خدا نشان میدهند که چقدر آیات عهدعتیق نیز رسولان و شاگردان مسیح مهم و از اعتبار والایی برخوردار بوده است.
اعمال 16:1 ای برادران، می بایست آن نوشته تمام شود که روح القدس از زبان داود پیش گفت درباره یهودا که راهنما شد برای آنانی که عیسی را گرفتند.
اعمال 24:4-25 چون این را شنیدند، آواز خود را به یکدل به خدا بلند کرده، گفتند: «خداوندا، تو آن خدا هستی که آسمان و زمین و دریا و آنچه در آنها است آفریدی، که بوسیله روح القدس به زبان پدر ما و بنده خود داود گفتی “چرا امّت ها هنگامه می کنند و قومها به باطل می اندیشند؛
اعمال 25:28 و چون با یکدیگر معارضه می کردند، از او جدا شدند بعد از آنکه پولس این یک سخن را گفته بود که «روح القدس به وساطت اشعیا نبی به اجداد ما نیکو خطاب کرده،
از اشاراتی که عیسی مسیح به کتابمقدس (عهدعتیق) دارد پی میبریم که کلام خدا نزد او بسیار معتبر بود و اهمیت داشت. به جدول زیر دقت کنید.
نقل قولهای مسیح از آیات عهدعتیق
Divine Inspiration | Matthew 22:43 |
Indestructibility | Matthew 5:17-18 |
Infallibility | John 10:35 |
Final Authority | Matthew 4:4,7,10 |
Historicity | Matthew 12:40; 24:37 |
Scientific Accuracy | Matthew 19:2-5 |
Factual Inerrancy | John 17:17; Matthew 22:29 |
Christ-Centered Unity | Luke 24:27; John 5:39 |
Spiritual Clarity | Luke 24:25 |
Faith and Life Sufficiency | Luke 16:3110 |
اشاراتی که در عهد عتیق به عیسی مسیح شده است.
جدول نبوتهایی که در عهدعتیق در مورد عیسی مسیح شده است
Topic | OT Prophecy | NT Fulfillment in Christ |
Seed of woman | Genesis 3:15 | Galatians 4:4 |
Line of Abraham | Genesis 12:2 | Matthew 1:1 |
Line of Jacob | Numbers 24:17 | Luke 3:23, 34 |
Line of Judah | Genesis 49:10 | Matthew 1:2 |
Line of Jesse | Isaiah 11:1 | Luke 3:23, 32 |
Line of David | 2 Samuel 7:12-16 | Matthew 1:1 |
Virgin Birth | Isaiah 7:14 | Matthew 1:23 |
Birthplace: Bethlehem | Micah 5:2 | Matthew 2:6 |
Forerunner: John |
Isaiah 40:3; Malachi 3:1 |
Matthew 3:3 |
Escape into Egypt | Hosea 11:1 | Matthew 2:14 |
Herod kills children | Jeremiah 31:15 | Matthew 2:16 |
King | Psalm 2:6 | Matthew 21:5 |
Prophet |
Deuteronomy 18:15-
18 |
Acts 3:22-23 |
Priest | Psalm 110:4 | Hebrews 5:6-10 |
Judge | Isaiah 33:22 | John 5:30 |
Called “Lord” | Psalm 110:1 | Luke 2:11 |
Called “Immanuel” | Isaiah 7:14 | Matthew 1:23 |
Anointed by Holy Spirit | Isaiah 11:2 | Matthew 3:16-17 |
Zeal for God | Psalm 69:9 | John 2:15-17 |
Ministry in Galilee | Isaiah 9:1-2 | Matthew 4:12-16 |
Ministry of miracles | Isaiah 35:5-6 | Matthew 9:35 |
Bore world’s sins | Psalm 22:1 | Matthew 27:46 |
Ridiculed | Psalm 22:7-8 | Matthew 27:39, 43 |
Stumbling stone to Jew | Psalm 118:22 | 1 Peter 2:7 |
Rejected by own people | Isaiah 53:3 | John 7:5, 48 |
Light to Gentiles | Isaiah 60:3 | Acts 13:47-48 |
Taught parables | Psalm 78:2 | Matthew 13:34 |
Cleansed the temple | Malachi 3:1 | Matthew 21:12 |
Sold for 30 shekels | Zechariah 11:12 | Matthew 26:15 |
Forsaken by disciples | Zechariah 13:7 | Mark 14:50 |
Silent before accusers | Isaiah 53:7 | Matthew 27:12-19 |
Hands and feet pierced | Psalm 22:16 | John 20:25 |
Heart broken | Psalm 22:14 | John 19:34 |
Crucified with thieves | Isaiah 53:12 | Matthew 27:38 |
No bones broken | Psalm 22:17 | John 19:33-36 |
Soldiers gambled | Psalm 22:18 | John 19:24 |
Suffered thirst on cross | Psalm 69:21 | John 19:28 |
Vinegar offered | Psalm 69:21 | Matthew 27:34 |
Christ’s prayer | Psalm 22:24 | Matthew 26:39 |
Disfigured | Isaiah 52:14 | John 19:1 |
Scourging and death | Isaiah 53:5 | John 19:1, 18 |
His “forsaken” cry | Psalm 22:1 | Matthew 27:46 |
Committed self to God | Psalm 31:5 | Luke 23:46 |
Rich man’s tomb | Isaiah 53:9 | Matthew 27:57-60 |
Resurrection | Psalm 16:10; 22:22 | Matthew 28:6 |
Ascension | Psalm 68:18 | Luke 24:50-53 |
Right hand of God | Psalm 110:1 | Hebrews 1:3 |
با توجه به اینکه پیشگویی های فوق صدها سال قبل از تولد مسیح نوشته شده، و اینکه هیچ انسانی قادر به پیش بینی کردن آنها به این دقت نبوده، تنها نتیجه ای که میتوان گرفت این است که منشاء آنها الهی میباشد.
دلایل باستانشناسی
وقایع تاریخی که در کتابمقدس ثبت شده بر خلاف کتاب مورمون از دقت بسیار بالایی برخورد است بطوریکه که بارها شواهد و قرائن باستان شناسی، آنها را ثابت کرده و باعث متقاعد شدن بسیاری از مسیحیان و غیر مسیحیان شده است. درصورتیکه در کتاب مورمون نام بسیاری از مکانها و شهرها برده شده که هیچ رد و آثاری از آنها دیده نشده است. آقای Donal J. Wiseman که محقق کتابمدس میباشد میگوید بیش از 25000 مورد باستانشناسی از کتابمقدس تا کنون ثبت شده است. آقای William F. Albright که یک محقق معروف مسیحی است میگوید: کشفیات متعددی که تا کنون بدست آمده صحت حتی جزئیات گفته های کلام خدا را اثبات نمویده است. مطالعات باستانشناسی همیشه دوست و حامی خوبی برای کتابمقدس بوده اما برای کتاب مورمون یک کابوس است.
ادبیات هم دوره با وقایع کتابمقدس
علاوه بر تمام شواهدی که در رابطه حقانیت کتابمقدس گفته شد ادبیات مسیحی و غیر مسیحی معاصر آن زمان نیز کمک بسزایی به این قضیه داشته است. برای مثال به چند تای آن اشاره میکنیم.
منابع ادبیات مسیحی
رهبران مسیحی ای که بین سالهای 95 الی 170 میلادی زندگی میکردند مکرراً در مورد حقانیت اناجیل عهدجدید اشاره کردند. برخی از آنها بقرار زیر میباشند.
- Clement : کلمنت یکی از رهبران کلیسای روم بود. او در سال 95 میلادی در نامه ای که به کلیسای قرنتیان نوشت از اناجیل متی، مرقس و لوقا نقل قول میکند و آنها را سخنان عیسی مسیح میداند. جالب اینجاست که برای اشاره به این کتب از کلمۀ انجیل بصورت مفرد استفاده میکند و همه را یک انجیل میداند.
- Papias : اسقفِ Hierapolis واقع در شهر Phrygia و نویسندۀ کتاب تفسیر پیشگویی های خداوند (130 میلادی) از آیات انجیل متی، مرقس، لوقا و یوحنا بعنوان کلام خدا نقل قول کرده است.
- ژوستین شهید: یکی از برجسته ترین مدافعین مسیحی در قرن دوم (140 میلادی)، چهار انجیل را کلام خدا میدانست.
- Didache: کتاب راهنمای مسیحی دورۀ باستان که اواخر قرن اول یا ابتدای قرن دوم نوشته شده است. به آیاتی از اناجیل هم نظر اشاره میکند و آنها را کلام عیسی مسیح میداند. این کتاب راهنما اشاراتی زیادی به انجیل متی دارد.
- Polycarp: یکی از شاگردان یوحنای رسول بود با اشاره به بخشهایی از انجیل متی، مرقس و لوقا آنها را کلام عیسی مسیح میداند (150 میلادی).
- Irenaeus: یکی از شاگردان Polycarp (170 میلادی) در نوشته هایش به 23 کتاب از 27 کتاب عهدجدید اشاره میکند. (فقط رسالۀ فیلیمون، یعقوب، دوم پطرس و سوم یوحنا در این لیست نمیباشند).
بنابراین از منابع فوق و بسیاری دیگر که بدلیل محدودیت وقت این برنامه نتوانستیم به آنها اشاره کنیم نتیجه میگیریم که شواهد تاریخی همه بنفع انجیل عیسی مسیح شهادت میدهند.
- آیا میدانید که پدران کلیسا در نوشته هایشان آنقدر نقل قول از کتابقمدس بجا گذاشته اند که حتی اگر در حاضر کتابمقدس نمیداشتیم محققین قادر می بودند که از آن نقل قولها آنان متن کتابمقدس را بجز فقط 11 آیه از عهدجدید را بازسازی کنند؟
منابع ادبیات غیر مسیحی
علاوه بر منابع ادبیات مسیحی در قرن اول در ادبیات غیر مسیحی نیز مطالبی دیده میشود که شخصیت عیسی مسیح تاریخی را تائید میکنند. برای مثلا آقای Favius Josephus (متولد 37 میلادی) که یک مورخ یهودی (غیر مسیحی) بود به عیسی اشاره میکند و میگوید عیسی ایی که او را مسیح لقب داده اند. Cornelius Tacitus متولد 52 میلادی که یک مورخ رومی است مینویسد که پنطیس پیلاطس مسیح را کشت. Pliny the Younger (112 میلادی) مسیحیت را بعنوان یک گروه تحت جفا یاد میکند. Suetonius (120 میلادی) از مشکلاتی که برای مسیح پیش آمد مینویسد. تمام این مطالبی و نوشته هایی که از دوران باستان برای ما شواهدی میباشند که به حقانیت کتابمقدس و نویسندگانش شهادت میدهد.
کتابمقدس از اعتبار الهی برخوردار است
اعتبار و حقانیت کلام خدا نیز مثل الهام از مکاشفۀ خدا بودنش ویژگی ذاتی آن میباشد. آقای Robert Lightner در این رابطه میگوید:
مشکل حقانیت و اعتبار کتابمقدس هنگامی حل میشود که به مسئله و سوال مکاشفه و الهام بودن آن پاسخ بدهیم. بعبارتی دیدگاه ما در رابطه با مکاشفه و الهام هر گونه که باشد به همان نسبت تعیین کنندۀ نظر ما در رابطه با حقانیت و اعتبار کتابمقدس میباشد… چون مکاشفۀ نوشته شده تحت نظارت روح القدس نگاشته شده است که همانا دَم و نفس خدا میباشد. بنابراین به همان اندازۀ خدا که گویندۀ آن است از حقانیت و اعتبار کامل برخوردار است.
بنابر گفتۀ شورای بین المللی عاری از خطا بودن کتابمقدس، نمیتوان اعتبار کتابمقدس را از اعتبار و حقانیت خدا جدا کرد. هر آنچه کتابمقدس تائید و یا رد میکند به همان اندازه مورد تائید یا رد خداست.
مورمونها باید بدانند که چون کتابمقدس کلام خداست به همان اندازۀ خدا نیز مورد اعتبار میباشد. در واقع اهانت به کتابمقدس نیز به همان اندازه اهانت به خدا محسوب میشود.
مسئلۀ دیگری که معمولاً مورمونها در رابطه با کلام خدا مطرح میکنند انتخاب اینکه کدام کتاب یا بخش از کلام خدا الهام خداست و کدام الهام خدا نیست. Canonicity یعنی استاندارد یا معیار الهامی بودن کتب کتابمقدس. خیلی مهم هست که بدانیم این استاندارد یا معیار را خدا تعیین میکند نه انسان. آقای Geisler و Nix میگویند:
کتبی که جز کتابمقدس تعیین شده اند به این دلیل نبوده که انسان آنرا بعنوان کلام خدا پذیرفته اند بلکه چون از الهام خدا بودند جزء کتب مقدسه قرار گرفته اند. اما انسان آنها را کشف کرده است. تشخیص بین آنچه خدا تعیین میکند با آنچه انسان کشف میکند نکتۀ کلیدی در باور ما به حقانیت کتابمقدس میباشد و باید به دقت آنرا درک نمود. خدا کتب مقدسه را تنظیم کرد انسان فقط الهامی بودن آنها را شناسایی کرد.
در جدول زیر دو دیدگاه غلط و درست را در مورد رابطۀ کلیسا در تعیین کتب مقدسه کنار هم قرار دادیم که به درک ما از تمایز و تفاوت این دو دیدگاه کمک کند.
THE INCORRECT VIEW | THE CORRECT VIEW |
The Church Is Determiner of Canon | The Church Is Discoverer of Canon |
The Church Is Mother of Canon | The Church Is Child of Canon |
The Church Is Magistrate of Canon | The Church Is Minister of Canon |
The Church Is Regulator of Canon | The Church Is Recognizer of Canon |
The Church Is Judge of Canon | The Church Is Witness of Canon |
The Church Is Master of Canon | The Church Is Servant of Canon |
از میان نوشته های دیگری که در قرن اول وجود داشت کلیسا بر چه مبنایی تشخیص داد که کدام کتاب جزء کتب مقدسه میباشد؟ در پاسخ باید به پنج اصل کلیدی زیر که در تشخیص کتب الهامی استفاده میشد اشاره کرد.
1- باید از اعتبار الهی برخوردار باشد (Does it come with God’s authority?)
2- باید توسط یک نبی یا رسول نوشته شده باشد
3- آموزه هایش در رابطه با خدا، انسان و غیره باید با سایر کتب الهی مطابقت داشته باشد
4- کتاب باید زنده و پویا باشد. بعبارتی باید قدرت خدا را در تبدیل و تحول افراد دارا باشد
5- کتاب باید توسط کلیسا و ایمانداران در گذشته مورد استفاده و توسط آنها در سطح وسیع منتشر شده باشد.
با توجه به قواعد فوق و هدایت روح القدس 66 کتاب کتابمقدس که در حال حاضر در اختیار ما قرار دارد کشف و شناسایی شدند که خدا قبلاً آنها را بعنوان کلام خود تعیین نموده بود.
علاوه براین، در قرن اول رسولان و شاگردان نیز نوشته های خود را بعنوان کلام خدا تائید میکردند. به عنوان مثال به آیات زیر توجه کنید.
نوشته های پولس توسط پطرس بعنوان کلام خدا مورد تائید قرار گرفت (دوم پطرس 16:3)
انجیل لوقا درست پس از سه سال بعد نگارشش بعنوان کلام خدا شناخته شد (اول تیموتاوس 18:5، تثنیه 4:25 و لوقا 7:10). برای مطالعۀ بیشتر پیشنهاد میکنیم که به کتاب زیر مراجعه کنید.
Geisler and Nix’s General Introduction to the Bible (pp. 127-207)
نسخه های قدیمی که اعتبار کتابمقدس را ثابت میکنند
برای کتاب مورمونها هیچ نسخۀ قدیمی کشف نشده در صورتیکه مکاشفات باستانشناسی هزاران نسخۀ موثق از متون کتابمقدس یافت شده است که شواهد محکمی بر حقانیت آن میباشند. از آنجائیکه اشاره به تمام آنها در حوصلۀ این برنامه نیست ما در اینجا فقط به چند تای آن بسنده میکنیم.
نسخه های مستند از متون عهدجدید بیش از 24000 نسخه هستند که برای علاقمندان آمادۀ نمایش میباشند. همچنین در نوشته های پدران کلیسا حدود 86000 نقل قول از عهدجدید شده است. علاوه بر این چندهزار جلد کتاب و نشریات از قرن اول کلیسا نیز بجا مانده است. در نتیجه مجموع این نسخه های قدیمی نشانگر اعتبار کتب عهدجدید میباشد.
سوالی که باید از مورمونها پرسید:
- باستانشناسان بیش از 24000 نسخه از متون کتابمقدس کشف کرده اند آیا در بین آنها متنی از کتاب مورمون دیده میشود؟
- بنظر شما این تعداد نسخ کشف شده اعتبار و حقانیت آنها را ثابت نمیکند؟
نسخه های کشف شدۀ عهدعتیق
طومارهای دریای مرده دقت و صحت کتابمقدس را ثابت میکنند. این طومارها که در سال 1947 در محلی بنام غار کومران کشف شدند 150 قبل از میلاد نوشته شده بودند. نکتۀ قابل توجه این است که تا قبل از این کشف بزرگ قدیمی ترین نسخه ای که از عهدعتیق در دست بود در سال 900 میلادی نوشته شده بود یعنی تفاوت بین قدمت نسخه هایی کشف شد با نسخه های موجود حدود 1000 سال بود. جالب اینجاست که در مقایسه متون با هم هیچ تفاوتی بین محتوای آنها دیده نشده بخصوص متن کتاب اشعیای نبی (کلمه به کلمه مقایسه شد) و این خود دال بر حقانیت آنهاست.
اگر کتاب مورمون واقعاً از الهام خدا بود کشف طومارهای دریای مرده باید آنرا ثابت مینمود. از آنجائیکه کتاب مورمون اشاراتی به کتاب اشعیای نبی میکند در نسخه های طومار اشعیا باید به مطالب کتاب مورمون نیز اشاره میشد. اما درست برعکس ایمانداران به کتابمقدس هر چقدر که کشف این طومارها باعث تثبیت اعتبار کتب مقدسه گردید درست برعکس باعث رد و ناامید کردن محققین مورمون شد.
- آیا میدانید که طومارهای عهدعتیق که سال 1947 در غار کومران کشف شد متعلق به 150 سال قبل از میلاد میباشند؟
- آیا میدانید که نسخه های عهدعتیق غار کومران با کتابمقدسی که ما در درست داریم کاملاً مطابقت دارد؟ بعبارتی حقانیت آنها را تائید میکند؟
- اگر به ادعای مورمونها کتاب مورمون از الهام خداست چرا در هیچ کدام از طومارهای دریای مرده به آن حتی یک اشاره هم نشده است؟
محافظت خدا از کتابمقدس
در اعتقادنامۀ وست مینیستر آمده که عهدعتیق عبری و عهدجدید یونانی توسط خدا بلافاصله الهام شدند و در تمام اعصار شخصاً توسط او مقدس، ایمن، و محفوظ نگهداشته شدند و به همین دلیل کاملاً معتبر میباشند. بنابراین کلیسا موظف است که در تمام مباحثات مذهبی به آن متوسل شود.
دراعتقاد نامۀ وست مینیستر نکتۀ بسیار مهمی که وجود دارد این است که خدایی که با تمام قوت و حاکمیتش توانست کلامش را به انسان الهام کند، همان خدا نیز آنرا محفاظت خواهد کرد.
علاوه بر این از آنجائیکه عیسی مسیح با اعتماد بنفس کامل از عهدعتیق نقل قول میکرد میتوان نتیجه گرفت که کتابمقدسی که در زمان او بدست مردم بود بدون خطا و دست نخورده باقی مانده بود، در غیر این صورت مسیح به آن اشاره میکرد.
نکتۀ قابل ملاحظه در اینجا این است که کتابمقدس هایی که در زمان مسیح وجود داشت رونوشتهایی از نسخه های اصلی بود. اما همانطور که مشهود است عیسی مسیح و هم رسولان این رونوشتها را برابر اصل میدانستند و تماماً به مطالب آن اقتدا مینمودند. بنابراین رونوشتهایی که اکنون در اختیار ما قرار دارند نیز به همان اندازۀ نسخۀ صلی معتبر میباشند.
از مورمونها بپرسید:
- از آنجائیکه عیسی مسیح و شاگردانش از رونوشتهای کتابمقدس استفاده میکردند و با وجود اینکه خیلی بعد از نسخه های اصلی تهیه شده بودند آنها را معتبر میدانستند آیا فکر نمیکنید که ما نیز باید از آنها سرمشق بگیریم و به نسخه هایی که در دست داریم کاملاً اعتماد و اقتدا کنیم؟