انجیل پادشاهی خدا (7)

جارچی شاه شاهان (متی 1:3-12)

در ادامۀ مطالعۀ انجیل پادشاهی خدا از انجیل متی امروز می خواهیم در مورد یک شخصیت بزرگ که خدا او را، بزرگترین شخصی که تا به آن زمان، در جهان  آمده بود، مطالعه کنیم.

مطالعۀ امروز ما از متی 1:3-12 در مورد یحیی تعمید دهنده است، که متی او را بعنوان جارچی پادشاه یهود به خوانندگانش معرفی می کند.

در مطالعۀ انجیل متی هر چه بیشتر پیش می رویم تصویر شاهانۀ عیسی مسیح برایمان روشن تر می شود.

بعنوان مثال:

در باب اول با شجرنامۀ پادشاهی مسیح که از نسل داود پادشاه است، آشنا شدیم

در باب 2 استقبال مولوکانۀ ای که توسط مجوسیان از او شد را مطالعه کردیم

و اکنون در باب 3، متی، یحیی تعمیددهنده را بعنوان جارچی یا منادی این پادشاه بما معرفی می کند.

مقدمه

مردم دنیا برای ارزیابی شخصیتهای بزرگ، معیارهایی را در نظر می گیرند که بزرگی آنها را برایشان مشخص می کند. مثلاً

  • شخصی بزرگ هست که در یک خانوادۀ بزرگ متولد شده باشد. بعنوان مثال پسر یک شخصیت ثروتمند یا مشهور با پسر فلان کارگر بکلی حسابشان از لحاظ دنیا جداست. ارتباط با شخصیت های مهم بخودی خود باعث مهم بودن آن شخص نیز میشود. بنابراین خانواده میتواند در مهم بودن شخص در جامعه نقش داشته باشد.
  • عامل دوم ثروت است.
  • عامل سوم تحصیلات است.
  • شخص موفق (در کسب و کار).

خُب اگر بخواهیم عیسی مسیح را با این معیارها ارزیابی کنیم به این نتیجه می رسیم از دید دنیا مسیح شخصیت بزرگی نبود. چون مسیح در یک خانوادۀ معمولی و فقیر بزرگ شد، پدر خوانده اش یوسف نجار بود، در یک طویله بدنیا آمد و دوران جوانی و نوجوانی اش رو در شهر ناصره که مکان بدی بود گذراند، خانه ای از خود نداشت و طبق گفتۀ خودش در متی 20:8 و لوقا 58:9 جای سر نهادن هم نداشت. مسیح تحصیلات نداشت و در نظر بسیاری حتی در زندگی اش شخص موفقی نبوده، چون او هیچگاه مدرسه یا سازمانی تاسیس نکرد و در نهایت مثل یک مجرم بر صلیب جان سپرد.

یحیی تعمید دهنده نیز تقریباً همین شرایط رو داشت. در یک خانوادۀ معمولی متولد شد. پدرش یک کاهن معمولی بود. پولی در بساط نداشت. مثل یک زاهد در بیابان زندگی می کرند. تحصیلات و موفقیت مالی هم نداشت. اما با این تفاصیل متی 11:11 می گوید که “« در جهان تابحال کسی بزرگتر از یحیی نبوده است….”.

متی 11:11 مطمئن باشید در جهان تابحال کسی بزرگتر از یحیی نبوده است… (ترجمۀ تفسیری)

از اینها می توان نتیجه گرفت که معیارِ خدا در رابطه با بزرگی و برجستگی افراد با استاندارد دنیا کاملاً متفاوت است.

بر اساس متی 11:11، یحیی حتی از موسی، ابراهیم، اسحق، یعقوب یا یوسف هم بزرگتر بود. او از داود و سلیمان هم بزرگتر بود. حالا بیائید از کلام خدا ببینیم، چه ویژگی هایی  در زندگی یا شخصیت یحیی بود که او را بزرگترین شخص در زمان خودش ساخت.

منتهی قبل اینکه بخواهیم به ویژگی های او بپردازیم باید به یک نکتۀ حساس که در آغاز این باب هست توجه کنیم.

متی باب 3  آیه 1 و درآن ایام..

این نکته در آغاز آیۀ 1 (متی3) عبارت، و در آن ایام“، است.

متی 1:3 و در آن ایّام، یحیی تعمید‌دهنده در بیابان یهودیّه ظاهر شد … (ترجمۀ کلاسیک)

متی با این عبارت به ظهور یحیی تعمید دهنده در ایام خاصی اشاره می کند. حال بیائید ببینیم که منظور کدام ایام است.

آیۀ قبل از این یعنی متی 1:3 مربوط به آخرین آیۀ باب قبل میشه یعنی، متی 22:2 که بما میگوید که، عیسی، مریم و یوسف وارد ناصره می شوند.

در اینجا (باب 2) عیسی کمتر از یکسال سن دارد اما در باب 3 آیه 1 صحبت از ایامی است که یحیی در رابطه با آمدن پادشاهی خدا خبر می دهد.

بین این دو آیه حدوداً 29 الی 30 سال فاصله است که هیچ اطلاعی در این مورد نیست، مگر فقط در انجیل لوقا 41:2 و آن زمانیست که عیسی در 12 سالگی برای برگذاری عید فصح به اورشلیم می رود.

در غیر اینصورت، این 30 سال، سالهای سکوت محسوب می شوند و هیچ اطلاعی در رابطه با این دوره به جز آنچه گفته شد نیست.

پس نتیجه می گیریم که عیسی حدود 30 سال از زندگی خود را در انزوا بسر برد، تا اینکه یحیی تعمید دهنده به ظهور می رسد.

در ادامۀ آیه چنین می خوانیم:

1) شخصیت بی نظیر یحیی تعمید دهنده

معرفی یحیای تعمید دهنده (خاتم النبیا)

متی 1:3 و در آن ایّام، یحیی تعمید ‌دهنده در بیابان یهودیّه ظاهر شد … (ترجمۀ کلاسیک)

آیۀ1 … یحیی تعمیددهنده …

شاید جالب باشد بدانید که واژۀ یونانی Ióannés / ایووانِس / که در انگلیسی John و به فارسی ما آنرا به نامهای یحیی یا یوحنا می شناسیم، به مفهوم یهوه فیض بخشیده یا، هدیه یا عطای خدا، می باشد.

برای آشنایی با این مرد بزرگ بهتر است که به بخش های دیگر کتاب مقدس مراجعه کنیم.

تولد یحیی یک کودک استثنایی

والدین یحیی افراد صالحی بودند، پدرش زکریا کاهن و مادرش الیزابت نازا بود. لوقا دربارۀ تولد او چنین می گوید:

لوقا 13:1-17 فرشته به او گفت: «ای زکریا، نترس ! چون آمده ام به تو خبر دهم که خدا دعایت را شنیده است ، و همسرت الیزابت برایت پسری بدنیا خواهد آورد که نامش را یحیی خواهی گذارد. این پسر باعث شادی و سُرور شما خواهد شد، و بسیاری نیز از تولدش شادی خواهند نمود. زیرا او یکی از مردان بزرگ خدا خواهد شد. او هرگز نباید شراب و مشروبات سُکرآور بنوشد، چون حتی پیش از تولد، از روح القدس پر خواهد بود! بسیاری از بنی اسرائیل توسط او بسوی خداوند، خدای خود بازگشت خواهند نمود. او خدمت خود را با همان روح و قدرت الیاس، آن نبی قدیم انجام خواهد داد. او پیشاپیش مسیح خواهد آمد تا مردم را برای ظهوراو آماده کند، دلهای پدران را به پسران نزدیک سازد و به افراد سرکش بیاموزد که همچون اجداد خویش خداوند را دوست داشته و مردم خداترسی باشند.»

انجیل لوقا در مورد برگزیدگی یحیی تعمید دهنده چنین می گوید.

لوقا 76:1-80 «و تو ای فرزند، نبی خدای تعالی نامیده خواهی شد، زیرا پیشاپیش خداوند حرکت خواهی کرد تا راه او را آماده نمایی ، و قوم او را آگاه سازی که با آمرزش گناهانشان نجات خواهند یافت . اینها، همه به سبب رحمت و شفقت بی پایان خدای ماست . بزودی سپیده صبح از افق آسمان بر ما طلوع خواهد کرد تا بر کسانی که در تاریکی و سایه مرگ ساکن هستند، بتابد و همه ما را به سوی آرامش و صفا هدایت نماید.» آن کودک رشد کرد و صاحب روحی توانا شد. او در بیابانها بسر می برد؛ تا روزی فرا رسید که می بایست خدمت خود را در میان قوم اسرائیل آغاز کند.

یوحنا نیز تائید می کند که حتی خود یحیی و والدینش نیز از برگزیدگی او آگاهی داشتند.

یوحنا 19:1-23 روزی سران قوم یهود از شهر اورشلیم، چند تن از کاهنان و دستیارانش را نزد یحیی فرستادند تا بدانند آیا او ادعا می کند که مسیح است یا نه. یحیی ، صریحاً اظهار داشت: «نه، من مسیح نیستم.» پرسیدند: «خوب، پس که هستید؟ آیا الیاس پیامبر هستید؟» جواب داد: «نه!» پرسیدند: «آیا شما آن پیامبر نیستید که ما چشم براهش می باشیم؟» باز هم جواب داد: «نه.» گفتند: «پس به ما بگویید که هستید تا بتوانیم برای سران قوم که ما را به اینجا فرستاده اند، جوابی ببریم.» یحیی گفت: «چنانکه اشعیای نبی پیشگویی کرده، من صدای ندا کننده ای هستم که در بیابان فریاد می زند: ای مردم، خود را برای آمدن خداوند آماده سازید.»

حتی سران قوم یهود از کتب عهدعتیق می دانستند و انتظار داشتند که شخصی قبل از مسیح می آید تا ظهور او را اعلام کند.

کلام خدا می گوید که ظهور یحیی، تحقق پیشگویی آمدن الیاس در ملاکی 5:4-6 است که می فرماید:

ملاکی 5:4-6 پیش از فرا رسیدن روز بزرگ و هولناک داوری خداوند، من رسولی شبیه ایلیای نبی برای شما می فرستم . او دلهای پدران و فرزندان را دوباره بهم نزدیک خواهد کرد و این باعث خواهد شد که من سرزمین شما را ویران نکنم .»

پس، با توجه به نبوتها، تولد معجزه آسای او، و برگزیدگی او می توانیم نتیجه بگیریم که او شخص بزرگ و بی نظیری بود.

2) پیام بی نظیر یحیی تعمید دهنده

اما علاوه بر اینها، کلام خدا در ادامۀ مطلب بما می گوید که پیام یحیی تعمید دهنده نیز بی نظیر است.

متی 1:3-2 و در آن ایّام، یحیی تعمید‌دهنده در بیابان یهودیّه ظاهر شد و موعظه کرده، می‌گفت، توبه کنید، زیرا ملکوت آسمان نزدیک است.

یک پیام کوتاه اما بسیار عمیق و بنیادی.

این همان پیامی است که عیسی مسیح در باب بعد در شروع خدمتش به مردم اعلام می کرد.

متی 17:4 عیسی از آن روز به بعد، به اعلام پیغام خدا پرداخت و می گفت : «از گناهان خود توبه نمایید و نزد خدا بازگشت کنید، زیرا ملکوت آسمان نزدیک شده است.»

توبه در اینجا به مفهوم بازگشت است. توبه یعنی عوض شدن فکر، هدف، جهت، اراده.

توبه یعنی 180 درجه چرخش یا عقب گرد کردن. یعنی کاملاً برگشتن از آنچه شخص بوده و هست. توبه ای که یحیی در موردش سخن می گوید یک تغییر اساسی و ریشه ای است. تغییر از یک زندگی گناه آلود به یک زندگی مقدس.

توبه نقطۀ شروع یک زندگی تازه با مسیح است.

بدون توبه راه یافتن به ملکوت خدا غیرممکن است.

پیام یحیی یک پیام بسیار ساده بود او از مردم می خواست برای دریافت پادشاهی خدا قلباً، فکراً و با ارادۀ راسخ و مصمم با توبه از گناهانشان، بسوی خدا بازگشت کنند.

توبه نیازی به گذراندن یک دورۀ الهیاتی نداشت.

از ساده ترین شخص تا فهمیده ترین قادر به انجام این کار هستند.

عیسی مسیح از نیقودیموس نیز همین درخواست را کرد. نیقودیموس ‌یک ‌فریسی و همچنین‌ یکی از رؤسای یهود بود، یعنی یکی از اعضای شورای عالی مذهب‌ یهود که‌ سنهدرین‌ نامیده ‌می شد.

متی در آیۀ 3 پیام یحیی را به یک نبوت عهدعتیق ربط می دهد:

متی 3:3 زیرا همین است آنکه اشعیای نبی از او خبر داده، می‌گوید، صدای ندا کننده‌ای در بیابان که راه خداوند را مهیّا سازید و طُرُق او را راست نمایید. (ترجمۀ کلاسیک)

در اینجا متی از اشعیا 3:40 نقل قول میکند که می فرماید:

اشعیا 3:40 صدایی‌می‌شنوم‌ که ‌می‌گوید: «راهی ‌از وسط‌ بیابان ‌برای ‌آمدن ‌خداوند آماده ‌کنید. راه ‌او را در صحرا صاف‌ کنید.

یحیی با شروع ماموریت خود این پیشگویی اشعیا را به انجام می رساند. 

بعبارتی اشعیای نبی در نبوتش، 700 سال پیش از این، به یحیی تعمیددهنده لقب صدای ندا کننده در بیابان را داده بود.

از این مطلب است که لقب جارچی پادشاه به او داده شده.

3) بی نظیر بودن سبک زندگی یحیی

در رابطه با یحیی همه چیز بی نظیر بود. تولدش، ظهور ناگهانی اش، و حتی سبک زندگی و لباس پوشیدنش. متی در ادامۀ ماجرا، در این رابطه چنین می گوید:

متی 4:3 و این یحیی لباس از پشم شتر می‌داشت و کمربند چرمی بر کمر، و خوراک او از ملخ و عسل برّی می‌بود. (ترجمۀ کلاسیک)

در آن زمان جارچیان پادشاهان با معیارهای انسانی انتخاب می شدند. آنها با لباسی فاخر و جذاب ماموریت خود را در بازارهای شلوغ و پر رفت و آمد آغاز می کردند.

اما خدا اینطور عمل نکرد. یحیی با لباسی غیرعادی پس از یک عمر زندگی در بیابان یهودیه خدمتش را آغاز کرد.

هر کس از دور به یحیی نگاه می کرد متوجه عجیب و غریب بودن او می شد.

امروز تجملات و مشغله های زندگی شهری بخصوص شهرهای بزرگ مردم را تا سر حد مرگ گرفتار کرده. آره مردم گرفتارند. گرفتار اینکه کار کنند تا پول دربیارند که بتوانند زندگی کنند و زندگی کنند که بتونند کار کنند.

زندگی داره یک سیر تسلسل باطل رو میگذرونه و تا شخص بخودش بیاد می بینه که تاریخ انقضاش سر رسیده و در نهایت بخودش حرف سرایندۀ کتاب جامعه رو میگه که همه چیز باطله، زیر این آفتاب، همه چیز در پی باد زحمت کشیدن است.

لباس و سبک زندگی برای مردم دنیا معیاری برای سنجش بزرگی افراد است. برای همین می بینیم که هیرودیس، فرماندار جلیل (پسر هیرودیس کبیر) برای تمسخر، مسیح لباس فاخری بر تن عیسی مسیح می کند.

لوقا 11:23 هیرودیس و سربازانش نیز او را مسخره کرده ، مورد اهانت قرار دادند، و لباسی شاهانه (فاخر) به او پوشاندند و نزد پیلاطوس باز فرستادند.

کلام خدا با اشاره به اینکه یحیی تعمید دهنده، شخصی با لباسی از پشم شتر، کمربند چرمی و رژیم غذایی ملخ با عسل صحرایی بود قصد داشت به خوانندگانش پیامی بدهد.

عیسی مسیح در رابطه با یحیی چنین گفت.

متی 7:11-11 عیسی درباره یحیی با مردم سخن گفت و فرمود: «آن مرد که برای دیدنش به بیابان یهودیه رفته بودید، که بود؟ آیا مردی بود سست چون علف، که از هر وزش بادی می لرزید؟ آیا مردی بود با لباسهای گرانقیمت؟ کسانی که لباسهای گرانقیمت می پوشند در قصرها زندگی می کنند، نه در بیابان. آیا رفته بودید پیامبری را ببینید؟ بلی، به شما می گویم که یحیی از یک پیامبر نیز بزرگتر است. او همان کسی است که کتاب آسمانی درباره اش می فرماید: من رسول خود را پیش از تو می فرستم تا راه را برایت باز کند. «مطمئن باشید در جهان تابحال کسی بزرگتر از یحیی نبوده است…

یعقوب 3:2 مردم را با لباس یا ظاهرشان قضاوت یا ارزیابی نکنیم.

در یهودا آیۀ 23 میخوانیم که از لباس جسم آلود نفرت کنید و در اول پطرس 4:3 از خانمها میخواهد که برای زیبا شدن به لباسها و زینتهای ظاهری متوسل نشوند بلکه به انسانیت (یا لباس) باطنی (البته این در مورد آقایان نیز صادق است.

آیۀ 1 و 5 … بیابان یهودیه … نزد او بیرون می آمدند …

بیابان یهودیه مکانی کاملاً خشک و سوزان و متروک بود.

یحیی تمام زندگی خود را آنجا گذراند و مردم را از خانه ها و شهرها به بیابان کشید تا آنها را از آن سیستم لوکس زندگی که برای خود فراهم کرده بودند دور کند.

در ادامۀ ماجرا چنین می خوانیم:

متی 5:3-6 در این‌ وقت‌، اورشلیم‌ و تمام‌ یهودیه‌ و جمیع‌ حوالی اُردُنّ نزد او بیرون‌ میآمدند، و به‌ گناهان‌ خود اعتراف‌ کرده‌، در اُرْدُن‌ از وی تعمید می‌یافتند. (ترجمۀ کلاسیک)

در متی 26:21 می خوانیم که همه یحیی را رسول خدا می دانستند.

متی 26:21 کاهنان اعظم و مشایخ قوم در جواب سوال مسیح که از آنها پرسیده بود آیا یحیی از جانب خدا فرستاده شده بود گفتند ” اگر بگوییم از جانب خدا نبود، این مردم بر ما هجوم خواهند آورد، چون همه یحیی را رسول خدا می دانند.»”

4) خدمت بی نظیر یحیی تعمید دهنده
تعمید یحیی – تعمید آب یهودیان / تعمید توبه

در هیچ جای تاریخ یهود دیده نشده که یهودیان برای گرفتن تعمید آب خود را بکسی بسپارند.

این یک عمل انقلابی است.

تعمید توبه در مراسم یهود تعمیدی که آنرا تعمید جدیدالایمانان، یا نوکیشان نیز می نامیدند. این تعمید برای غیر یهودیانی بود که می خواستند یهودی شوند و بدین وسیله وارد قوم خدا گردند. با گرفتن این تعمید آنها اعتراف می کردند که من یک غیر یهودی هستم و مایلم که برای رستگاری به قوم خدا ملحق شوم.

حالا جالب اینجاست که یحیی از یهودیان که خود را قوم برگزیدۀ خدا میدانستند میخواست که مثل یک غیر یهودی تعمیدی را بگیرد که تا آنزمان مختص نوکیشان بود و آنرا تعمید توبه نامید.

یحیی با اینکار دارد به یهودیان میگوید که شما به صرف یهودی بودن یا از نسل ابراهیم بودن نمیتوانید وارد ملکوت آسمان شوید. برای ورود به ملکوت آسمان باید مثل هر غیر یهودی دیگر به سوی خدا بازگشت کنید و تعمید بگیرید.

در آن زمان این یک پیام بسیار تکان دهنده و انقلابی بود.

این کار خشم کاتبان، فریسیان، روسای کهنه و معلمین آنزمان را برانگیخته میکرد. چون درست مغایر با تعلیم روز بود.

تعمید آب در رود اردن نشان دهندۀ این است که شخص یهودی در جمع قلباً به گناهانش اعتراف میکند.

بنابراین دعوت یحیی از یهودیان توبه و بازگشت، و یک تحول عمیق و دگرگونی اساسی روحانی است.

انسان جهت آماده شدن برای ملاقات با مسیح، شاهنشاه آسمان و زمین، باید از سیستم زرق و برق دنیا که پر از ریا و فریب است فاصله بگیرد.

اگر انسان از دنیا فاصله نگیرد نمی تواند درست فکر کند.

ما باید از تمام گرفتاریها و وابستگی هایی که داریم آزاد شویم تا بتوانیم درست فکر کنیم.

تا بتوانیم درست با دقت به آنچه خدا می گوید گوش کنیم و تصمیم بگیریم.

یهودیان برای ملاقات یحیی، باید اورشلیم و معبد را ترک می کردند.

آدم برای رسیدن به خدا باید حتی از اسارتهای مذهبی نیز آزاد شود.

خدا را شکر که دعوت خدا از ما امروز این نیست که لباسی از پشم شتر بپوشیم و کمربند چرمی بکمرمان ببندیم و ملخ با عسل صحرایی بخوریم.

دعوت خدا از ما بازگشت و تغییر روش بسوی او است.

علاوه بر شخصیت، پیام و سبک زندگی و خدمت بی نظیر یحیی، شهامت و غیرت او نیز بی نظیر بود.

5) شهامت و غیرت بی نظیر یحیی تعمیددهنده

متی 7:3 پس‌ چون‌ بسیاری از فریسیان‌ و صدّوقیان‌ را دید که‌ بجهت‌ تعمید وی می‌آیند، بدیشان‌ گفت‌: . . .

خب ظاهراً تا قبل از این آیۀ هفتم، روی سخن یحیی تعمید دهنده با همۀ مردم بود، اما کلام خدا می گوید، وقتی چشمش به بسیاری از فریسیان وصدوقیان خورد، آن خشم مقدس و آتش غیرت برای خدا، او را فرو می گیرد و در حضور همۀ مردم این افرادیکه، جلسات قبل عرض کردم، جز رهبران مذهبی و سیاسی قوم بودند را شدیداً توبیخ می کند و به آنها چنین می گوید:

متی 7:3-12 . . . «ای افعی‌زادگان‌، کِه‌ شما را اعلام‌ کرد که‌ از غضب‌ آینده‌ بگریزید؟ اکنون ثمره شایسته توبه بیاورید، و این سخن را به‌خاطر خود راه مدهید که پدر ما ابراهیم است، زیرا به شما می‌گویم خدا قادر است که از این سنگها فرزندان برای ابراهیم برانگیزاند. و الحال تیشه بر ریشه درختان نهاده شده است، پس هر درختی که ثمره نیکو نیاورد، بریده و در آتش افکنده شود. من شما را به آب بجهت توبه تعمید می‌دهم. لکن او که بعد از من می‌آید از من تواناتر است که لایق برداشتن نعلین او نیستم؛ او شما را به روح‌القدس و آتش تعمید خواهد داد. او غربال خود را در دست دارد و خرمن خود را نیکو پاک کرده، گندم خویش را در انبار ذخیره خواهد نمود، ولی کاه را در آتشی که خاموشی نمی‌پذیرد خواهد سوزانید. (ترجمۀ کلاسیک)

  می دونید چرا به آنها می گه افعی زاده؟ شاید بعضی فکر کنند که این یک فحشه! اما عزیزان باید بدونید که یک مسیحی فحش نمیده بخصوص اینکه نبی یا رسول خدا باشه!

مردم بومی آن مناطق برای جمع کردن هیزم وقتی به بیابان میرفتند می دانستند که مارهای افعی ای که همرنگ خاروخاشاک بودند لابلای آنها پنهان می شدند پس مواظب بودند که از آنها نیش نخورند.

حال این رهبران ریاکاری که مثل مارهای افعی همرنگ مردم شده بودند و با یک تعمید ظاهری و نمایشی سعی داشتند به مردم نشان دهند که با آنها در صحنه هستند و هر خدا بخواهد آنها نیز انجام می دهند.

توجه کنید که در اینجا یحیی به آنها نمی گوید که توبه کنید بلکه می گوید باید ثمرۀ شایستۀ توبه بیاورید.

آیۀ 8 … ثمرۀ شایستۀ توبه …

این اشارۀ یحیی نشان می دهد که توبۀ بی ثمر هم وجود دارد. عیسی مسیح فرمود درختی که بی ثمر باشد در آتش افکنده خواهد شد. کسی که توبۀ بی ثمر می کند، مورد داوری خدا قرار خواهد گرفت. توبۀ باثمر توبه ایست که با تولد تازه همراه است. یوحنا در انجیل خود ثمرشایستۀ توبه را از روح تولد یافتن یا از سر نو مولود شدن می نامد. این تولد روحانی بطور ارثی (از خون)، و یا با تلاش خود شخص (خواهش جسد) و یا تلاش دیگران (خواهش مردم) بدست نمی آید، بلکه تماماً از خداست به همین جهت، آنرا از روح مولود شدن یا تولد روحانی نامیده اند. یهودیان نیز مثل غیر یهودیان، برای وارد شدن به ملکوت خدا باید توبه می کردند. کلام خدا میگوید که همه گناه کرده اند و همه از جلال خدا قاصر شده اند.

مردم پس از 400 سال سکوت از خدا انتظار پیام شادی، آرامش و آسودگی را داشتند.

حال که سکوت خدا به توسط این پیام یحیی شکسته می شود، یحیی بعنوان قاصد و جارچی پادشاهی خدا می گوید که باید توبه کنند چون ملکوت و داوری خدا نزدیک است.

توبه و بازگشت پیام چندان دلنشینی نیست.

جاناتان ادوارد در یکی از معروفترین موعظه هایش تحت عنوان انسان گناهکار در دست خدای خشمگین وقتی غضب خدا را برای مردم توصیف می کرد شنوندگان چنان وحشت کرده بودند که از فشار ناراحتی با فریاد و شیون بزمین می افتادند و توبه می کردند. آنها دیگر صدای واعظ را نمی شنیدند. واعظ مجبور بود که از پای منبر پایین بیاید و مردم را تک تک آرام کند و به آنها بگوید، اجازه بدهید در مورد فیض خدا هم صحبت کنم.

خدای ما آتش فرو برنده است. باید پیام توبه را جدی گرفت. پیام توبه، انتخابِ مرگ یا زندگی جاودانیست.

دقت کنید که مسیح به یهودیان گفت به اجداد خود نبالید، به اینکه فرزندان ابراهیم هستید. این چیزی را عوض نمی کند. شرط ورود به ملکوت خدا توبه و بازگشت بسوی اوست.

پس دلیل اینکه یحیی این پیام را به مردم می داد این بود که داوری خدا نزدیک است.

پادشاه بزودی می آید و حاکمیت خود را برقرار خواهد کرد.

آنهائیکه بسوی او توبه و بازگشت کنند از روح القدس تعمید خواهند گرفت و مثل گندم در انبارها ذخیره خواهند شد.

اما آنهائیکه ثمرۀ شایستۀ توبه را نداشته باشند به آتشی که خاموشی نمی پذیرد تعمید می گیرند.

متی می خواهد در همین ابتدای انجیلش خوانندگان بدانند که پادشاهی که ظهور کرده است غربال خود را بدست گرفته تا خرمن خود را بخوبی پاک کند.

دیگر زمان بازی با گناه و ریاکاری سَر رسیده است آنهائیکه با اشکهای توبه می کارند، ترنم و شادمانی درو خواهند کرد  اما برای کسانی که آنرا نمی پذیرند هلاکت جاودانی نصیبشان خواهد شد.

این پیام بی نظیر یحیی تعمید دهنده است.

جارچی که دارد دل مردم را برای پذیرش شاه سماوی عیسی مسیح آماده میکند.

ماموریت یحیی این بود تا دل مردم اورشلیم را شخم زده عمیقاً ملزم کند. تا مردم با تعمیدِ توبه، خود را آمادۀ پذیرش ملکوت خدا کنند.

بله ویزا برای ورود به ملکوت آسمان توبه است.

برای رویارویی با شکوه و جلال خدا باید موانع را برداشت.

زیبایی کار اینجاست که سهم ما فقط توبه است، بقیۀ کار را خود خدا توسط صلیب و قیام عیسی مسیح انجام داده.

برداشتن موانع و صاف کردن همۀ کارهای سخت رو خود خدا انجام داده، گناه را خدا بر می دارد.

پس برجستگی و بزرگی یحیی تعمید دهنده را می توان در این چند مورد خلاصه کرد و البته هر کدام از ما هم می توانیم این ویژگی ها رو داشته باشیم.

بعنوان مثال:

شش عاملی که یحیی را مرد برجسته و بزرگی کرد
  • یحیی مطیع کلام خدا بود

او مطیعانه به دعوت خدا پاسخ مثب داد و هیچگاه کلام خدا را با سیاست و یا روشهای این دنیا آلوده نکرد. ما هم همینطور می توانیم باشیم.

  • یحیی پر از روح القدس بود : ما هم همینطور می توانیم باشیم.
  • یحیی پرهیزکار بود:

از سبک زندگی و رژیم غذایی او معلوم بود. هیچ وقت شراب ننوشید. ما هم همینطور می توانیم باشیم.

  • یحیی فروتن بود:

متی 11:3 او که بعد از من می آید از من تواناتر است که لایق برداشتن نعلین او نیستم؛

آیه 14 وقتی عیسی نزدش میآید تا از او تعمید یابد یحیی به او میگوید ” یحیی او را منع نموده، گفت: «من احتیاج دارم که از تو تعمید یابم و تو نزد من می آیی؟» “

یحیی در یوحنا 30:3  به شاگردانش میگوید زمان خدمت من به اتمام رسیده بروید نزد مسیح او را اطاعت و پیروی و محبت کنید. ” می‌باید که او افزوده شود و من ناقص گردم. “

ما هم همینطور می توانیم باشیم.

  • یحیی کلام خدا را با شهامت و غیرت اعلام می کرد

یحیی شخص بزرگی بود چون کلام خدا را بدون هیچ سانسوری اعلام می کرد.

با شجاعت بر حقیقت پیامی که خدا از او خواسته بود اعلام کند با فریاد اعلام می کرد.

یحیی با شهامت و غیور بود. یحیی Seeker Sensetive نبود و هرگز با سیاست مردم با به سمت خدا جذب نمی کرد.

  • یحیی برای مسیح جانها صید کرد ما هم همینطور می توانیم باشیم.

او صیاد جانها بود و این ماموریتی است که عیسی مسیح در نهایت قبل از صعودش به آسمان به همۀ پیروانش سپرد.

گوش کنید ببینید که کلام خدا در رابطه با ایمانداران عهدجدید یعنی من و شما چی میگه:

ایمانداران عهدجدید از یحیی بزرگترند

متی 11:11 «مطمئن باشید در جهان تابحال کسی بزرگتر از یحیی نبوده است ؛ با وجود این، کوچکترین شخص در ملکوت خدا از او بزرگتر است.

ترجمۀ هزارۀ نو : آمین، به شما می‌گویم که بزرگتر از یحیای تعمیددهنده از مادر زاده نشده است، امّا کوچکترین در پادشاهی آسمان از او بزرگتر است.

ما الان در پادشاهی خدا زندگی می کنیم. یحیی تعمید دهنده جارچی و پیشروی این پادشاهی بود و ما شهروندان آن هستیم. در اینجا بزرگی که مسیح از آن سخن می گوید منظور از لحاظ مقام یا شخصیتی نیست. بلکه از لحاظ شرایط و امکاناتیست که ما از این پادشاهی بهرمند هستیم.

ما الان کلام خدا را در دست داریم. و نه تنها این، بلکه مسیح فرمود من اینک هر روزه تا انقضای عالم همراه شما هستم. یحیی از لحاظ روحانی و امکانات محرومیتهای زیادی کشید، اما ما امتیازات بیشتری داریم.

پس ما از او که بزرگترین شخصیت عهدعتیق بود دارای امتیازات بیشتری هستیم. آیا قدرش را میدانیم؟

بیائید برای این امتیازات فوق العاده خداوند را شکر کنیم.