انجیل پادشاهی خدا (1)

انجیل پادشاهی خدا (1)

معرفی انجیل متی

انجیل پادشاهی خدا، یک مطالعۀ تشریحیِ آیه به آیه از انجیل متی است. از آنجائیکه انجیل متی، اولین کتاب از بیست و هفت کتب عهدجدید است، خوبه که ابتدا، قدری با عهدجدید آشنا بشیم و بعد به بررسی انجیل متی بپردازیم.

به همین منظور، در این درس، پس از معرفی عهدجدید، به تعریف واژۀ انجیل می پردازیم، بعد اشاراتی به محتوای انجیل متی خواهیم داشت و در نهایت با نویسندۀ آن آشنا خواهیم شد.

1) معرفی عهدجدید

نام عهدجدید که برای دومین بخشِ کتاب مقدس انتخاب شده در زبان یونانی به معنی آخرین وصیت، عهد یا پیمان است.

 پیمان قدیم یا عهدِعتیق مربوط به مکاشفۀ قدوسیت خدا در شریعت الهی است. کسانیکه آنرا می پذیرفتند موظف به انجام احکام الهی بودند و از این طریق عدالت خدا را بجا می آوردند.

تثنیه 1:4 سپس موسی به قوم گفت: «حالا ای قوم اسرائیل به قوانینی که به شما یاد می‌دهم به دقّت گوش بدهید تا زنده بمانید… (ترجمۀ مژده)

پیمان جدید یا عهدجدید مربوط به مکاشفۀ قدوسیت خدا در پسرش عیسی است.

کسانیکه آنرا می پذیرند تولد تازه یافته، عادل شمرده شده، فرزندان خدا خوانده خواهند شد.

یوحنا 12:1  خدا به تمام کسانی که به عیسی مسیح ایمان آوردند، این حق را داد که فرزندان خدا گردند؛ بلی، فقط کافی بود به او ایمان آورند تا نجات یابند. (ترجمۀ تفسیری)

– محتوای عهدجدید

عهدجدید یا مکاشفۀ خدا در پسرش عیسی مسیح از طریق سخنان ثبت شدۀ او (عیسی مسیح) و پیروانش توسط حدود نُه نویسنده در بیست و هفت کتاب جداگانه نوشته شده است.

این کتب در طول تقریباً چهل و پنج سال، قبل از اتمام قرن اول میلادی به رشتۀ تحریر در آمده اند.

اشارات تاریخی آنها مربوط به قرن اول می باشند و طرز فکر و زمینۀ فرهنگی آنها تا قرون چهارم و پنجم قبل از میلاد بر می گردد.

می توان بیست و هفت کتاب عهدجدید را به چهار نوع تقسیم بندی کرد.

– چهار نوع تقسیم بندی کتب عهدجدید

اولین نوع کتابهای عهدجدید، کتب تاریخی هستند.

که شامل پنج کتاب اول عهدجدید، یعنی،  انجیل متی، مرقس، لوقا، یوحنا و کتاب اعمال رسولان می باشند.

این کتب به شرح وقایع پرداخته اند.

چهار کتاب اول، از دیدگاه های مختلف، زندگی و کارهای عیسی را بطور خلاصه شرح می دهند.

کتاب اعمال رسولان تکمیل کنندۀ انجیل لوقا است و شرح حال پیروان عیسی را بعد از جدا شدن وی، از آنها بیان میکند و تاکید بخصوصی بر روی خدمات پولس رسول دارد.

نوع دوم کتب عهدجدید، رسالاتی هستند که به اصول عقاید و تعالیم ایمان مسیحی پرداخته اند.

این کتب شامل رومیان، اول و دوم قرنتیان، غلاطیان، افسسیان، فیلیپیان، کولسیان، اول و دوم تسالونیکیان، عبرانیان، یعقوب، اول و دوم پطرس، یهودا، و رسالۀ اول یوحنا است. غالب این کتب بصورت نامه به کلیساها نوشته شده اند و در تمام کلیساها خوانده می شدند.

نوع سوم کتب را می توان رسالات شخصی نامید.

که شامل اول و دوم تیموتاوس، تیطس، فلیمون، و دوم و سوم یوحنا می باشند. اینها بعنوان نامه های شخصی به افراد نوشته شده اند. هدف آنها تعلیم و نصیحت خصوصی بود. ولی چون دریافت کنندگان این نامه ها در مقامات رهبری کلیساها بودند، این نامه ها از اهمیت خاصی برخوردار شدند و جنبۀ عمومی پیدا کردند.

نوع چهارم کتب عهدجدید، کتب نبوتی است که به آخرین کتاب عهدجدید، یعنی مکاشفۀ یوحنای رسول تعلق دارد.

کتاب مکاشفۀ یوحنای رسول، علاوه بر زمان حال به آینده نیز مربوط می شود و اشارات و کنایات زیادی به رویاها و امور ماورا الطبیعه دارد.

البته این تقسیم بندی ها قطعی و نهایی نیستند. مثلاً در نوشتجات تاریخی، مطالب زیادی دربارۀ اصول عقاید موجود است، همچنین در نوشتجات مربوط به اصول عقاید، مطالبی مربوط به نبوت وجود دارد. ولی می توان گفت که این تقسیم بندی در مورد محتوای کلی عهدجدید صحیح است.

– تقسیم بندی کتب عهدجدید بر مبنای نویسندگان آنها

کتابهای عهدجدید را می توان با توجه به نویسندگان آنها نیز تقسیم بندی کرد.

همۀ نویسندگان به استثنای لوقا، یهودی بودند. متی، پطرس و یوحنا از شاگردان مسیح و مرقس، یهودا و یعقوب از اعضای فعال کلیسای اولیه بودند و قبل از مرگ عیسی با شاگردان مسیح تماس داشتند.

لوقا و پولس با وجودی که از شاهدان عینی زندگی مسیح نبودند اما با شاهدان عینی تماس نزدیک داشتند و یادداشتهایشان مورد تائید آنها بود.

نکتۀ جالب دیگری که باید بدانیم 400 سال فاصلۀ بین آخرین کتاب عهدعتیق و آغاز عهدجدید می باشد که اصطلاحاً آنرا 400 سال سکوت یا دورۀ بین العهدین نامیدند.

در این دوران یهودیان تحت سلطۀ سه امپراطوری فارس (450 الی 330ق.م.)،  امپراطوری یونان (330 الی 166ق.م.) و  امپراطوری روم (از 63 ق.م. آغاز شد)، بودند.

آنها از فراز نشیب های بسیاری عبور کردند که باعث شد، بیش از هر زمان، آمادۀ پذیرش یک نجات دهنده برای رهایی از ظلم و تعدی امپراطوری وقت،  باشند.

اینجاست که واژۀ انجیل مفهوم خاصی پیدا می کند. یعنی پس از 400 سال ظلم و تعدی امپراطوری ها و سکوت، انجیل خدا شنیده می شود. 

2) معرفی انجیل

کلمۀ اِنجیل، عربی شدۀ واژۀ یونانی εὐαγγέλιον اِئوانگِلیون، euangelion به معنای خبرِخوش یا مژده، نامِ چهار کتاب اول از مجموعه متونِ عهد جدید است که متی، مرقس، لوقا و یوحنا آنها را به نگارش در آوردند.

موضوع اصلی اناجیل در رابطه با تولد، معجزات، آموزه ها، مرگ، رستاخیز از مردگان و صعود عیسی مسیح به آسمان می باشد.

اگر چه هر چهار انجیل سرگذشت عیسی مسیح را بیان می کنند، اما هر کدام با زاویه ایی خاص به آن می پردازند و تصویر مجزایی از مسیح را بطور بی نظیری  بما بشارت میدهند.

بعنوان مثال:

انجیل متی، عیسی مسیح  را بعنوان یک  پادشاه ترسیم می کند.

در انجیل مرقس، مسیح خادمیست که برای رنج کشیدن و خدمت کردن می آید.

در انجیل لوقا: عیسی پسر انسان است که می آید تا با ما مشارکت و همدردی کند.

در انجیل یوحنا: او پسر خداست که برای مکشوف کردن و نجات بخشیدن می آید.

هر کدام از این رسولان بشکل منحصر بفردی به معرفی عیسی مسیح می پردازند و در کل، تصویر زیبایی از او را ارائه می دهند.  

مثلاً بیائید دو انجیل متی و مرقس را در نظر بگیریم:

گفتیم که انجیل متی عیسی مسیح را بعنوان یک پادشاه و مرقس یک خادم معرفی می کنند.

همانطور که می بنید،  این دو انجیل، دو جنبۀ کاملا قرینه، یعنی پادشاهی و خدمتگذاری مسیح را آشکار می کنند.

نکتۀ جالب دیگر اینکه، دو انجیل لوقا و یوحنا نیز، دو نکتۀ قرینۀ دیگر، یعنی عیسی مسیح را بعنوان پسر انسان و پسر خدا معرفی می کنند.

بنابراین، با مطالعۀ چهار انجیل، چهار وجه از ویژگی عیسی مسیح را دریافت می کنیم، که ابعاد بینهایت وسیع شخصیت و خدمت مسیح را نشان می دهند.

یعنی شخصیت او بعنوان پادشاه و خادم از یک طرف، و انسان و خدا از طرف دیگر.

حال اجازه بدید تا به جزئیات بیشتری حول و حوش انجیل متی بپردازیم.

2) معرفی و محتوای انجیل متی
– زمان نگارش

زمان نگارش انجیل متی بین سالهای 50 الی 70 میلادی یعنی قبل از تخریب اورشلیم تخمین زده شده.

– هدف از نگارش

هدف از نگارش این انجیل، شرح راه رستگاری انسان گناهکار، توسط پادشاهی خداست.

– پیام انجیل متی

پیام انجیل متی بطور خلاصه به این صورت است که:

عیسی بعنوان پادشاهِ مسح شده و وعده داده شدۀ قوم یهود معرفی می شود.

پادشاهی که مورد رد قومش قرار گرفت،

اما غیر یهودیان او راپذیرفتند و در نهایت، روزی بعنوان شاه شاهان به جهان برمی گردد تا حاکمیت خود را برای همیشه برقرار کند.

سه موضوع اساسی انجیل متی که شامل 1) معرفی یک پادشاه 2) رَد پادشاهی عیسی مسیح و 3) بازگشت ثانوی مسیح و برقراری پادشاهی او می بپردازیم.

1) معرفی یک پادشاه

اولین مطلبی که نویسنده قصد داره تا مخاطبینش را به آن جلب کند، معرفی یک پادشاه است.

خواندن انجیل متی، مثل تماشای یک تابلوی نقاشی است که در آن، تصویر عیسی را شاهانه نقاشی کرده باشند.

بهمین دلیل انجیل متی شامل مطالبی است که حول و حوش ملکوت این پادشاه می باشد،

بعنوان مثال:

انجیل متی با یک نسب نامۀ ملوکانه آغاز می شود.

سپس به شرح پادشاهی که مسیح را رقیب تاج و تخت خود می دانست و از تولدش وحشت داشت، می پردازد.

مجوسیان با آوردن هدایا از او تجلیل شاهانه بعمل می آورند.

یحیی تعمید دهنده بعنوان منادی اش، پادشاهی قریب الوقوع او را اعلام می کند.

حتی در واقعۀ تجربۀ بیابان شیطان پادشاهی جهان را به او پیشنهاد می کند.

موعظۀ شگفت انگیز سر کوه، بیانیۀ قوانین و ویژگی شهروندان پادشاهی اوست.

معجزاتش، اعتبار حاکمیت اوست.

مثلهایش را اسرار پادشاهی نامیدند.

و از آنجائیکه شاه شاهان است، اجازۀ پرداخت مالیات به سلاطین جهان را به مردم می دهد.

در این انجیل می خوانیم که، مردم خطاب به عیسی مسیح، بعنوان پسر داود بر او درود می فرستادند.

مسیح، پس از ورود شاهانه اش به اورشلیم، اعلام حاکمیت می کند  

و سرگذشت ازدواج پسر یک پادشاه را در اشاره به خود تعریف می نماید.

قبل از مصلوب شدن، پادشاهی آینده اش را پیشگویی می کند.

عیسی مسیح مدعیست که بر فرشتگان حاکمیت دارد و می تواند برای دفاع از خود فوجی از لشکر آسمان را فرا بخواند.

آخرین سخنان عیسی مسیح در متی 18:28-20 شامل ادعا و فرمان ملوکانه ای بود که چنین فرمود:

متی 18:28-20 «تمام اختیارات آسمان و زمین به من داده شده است . پس بروید و تمام قومها را شاگرد من سازید و ایشان را به اسم پدر و پسر و روح القدس غسل تعمید دهید؛ و به ایشان تعلیم دهید که تمام دستوراتی را که به شما داده ام ، اطاعت کنند. مطمئن باشید هر جا که بروید، حتی دورترین نقطه دنیا باشد، من همیشه همراه شما هستم !»

بنابراین متی، عیسی مسیح را بعنوان پادشاهی که ظهور کرده معرفی می کند.

2) رَد پادشاهی عیسی مسیح

دومین مطلبی که متی قصد دارد توجه مخاطبش را به آن جلب کند،  این است که، این پادشاه مورد رد مردم قرار میگیرد.

در مطالعۀ انجیل متی خواهیم دید که چگونه این پادشاه از طرف مردمی که نزدشان خوانده شده رد می شود.

انجیل متی هم پادشاهی و هم رد پادشاهی او را به فراوانی شرح می دهد.

وقایعی که مورد رَد پادشاهی اش می خوانیم از این قرارند:

– قبل از اینکه متولد شود، مادرش در خطر طرد شدن توسط نامزدش یوسف قرار گرفت

-در هنگام تولدش، هیرود برای کشتن او،  دستور قتل عام کودکان اورشلیم را داد

– 30 سال زندگی اش را در ناصره در انزوا گذراند

– منادی او را به زندان انداخته، گردن زدند

– به گفتۀ خودش، جای سر نهادن نداشت

– از مثالهایش معلوم بود که پادشاهی او را در این دنیا نمی پذیرند

– حتی بر روی صلیب فریاد زد که خدایا، خدایا چرا مرا ترک کردی

– مورد تمسخر قرار گرفت

– به صورتش آب دهان انداختند و بر او هیچ رحم و شفقتی نشان ندادند

– حتی برای قبرش نگهبانان تعیین کردند تا جلوی قیامش را بگیرند

خلاصه اینکه، انجیل متی بیش از هر انجیلی به شرح مخالفتها و حمله هایی که به مسیح شد، پرداخته است.

3) بازگشت ثانوی مسیح و برقراری پادشاهی او

سومین مطلبی که متی قصد دارد توجه مخاطبش را به آن جلب کند،  بازگشت پادشاه می باشد.

انجیل متی بیش از هر انجیلی به بازگشت ثانوی مسیح تاکید دارد.

وقتی به بابهای 24 و 25 انجیل متی می رسیم، در می یابیم که او با ابرها با جلال عظیمی بازمی گردد،

آنگاه خواهیم دانست که در نهایت ملکوت او برقرار می ماند.

بنابراین انجیل متی، مژدۀ 1) ظهور، 2) رَد و 3) بازگشت و برقراری پادشاهی خداست.

حال بیائید با نویسندۀ این انجیل، یعنی متی آشنا شویم.

3) معرفی متی

متی نویسندۀ برگزیده شدۀ خدا

متی مامور اخذ مالیات بود که از هموطنانش برای نمایندگان مجلس روم پول جمع می کرد،

او به لاوی هم معروف بود.

کلام خدا در رابطه با متی چنین می گوید:

متی 9:9 چون عیسی از آنجا می گذشت، مردی را مسمّی به متّی به باج گاه نشسته دید. بدو گفت: «مرا متابعت کن.» در حال برخاسته، از عقب وی روانه شد. (ترجمۀ قدیمی)

ترجمۀ تفسیری: عیسی بر سر راه خود، به یک باجگیر به نام «مَتّی ‘» برخورد، که در محل وصول باج و خراج نشسته بود. عیسی به او فرمود: “بیا و مرا پیروی کن!” متی، فوراً برخاست و همراه او رفت.

این آیه اولین جائیست که متی باجگیر را در انجیلش ملاقات می کنیم.

شاید در نگاه اول خوانندگان از خود چنین سوالاتی بپرسند:

که عیسی مسیح با چنین شخصی که از لحاظ اجتماعی هم رتبه با خلاف کاران، و مورد نفرت مردم هست چکار داره؟

چرا عیسی مسیح باید از او بخواد که او را پیروی کنه؟

از کلام خدا به این گونه سوالات چند پاسخ داد شده.

جواب اول در (اول قرنتیان 19:1-31)

زیـرا خدا فرموده است : «تمام نقشـه هایی را که انسان برای رسیدن به خدا طرح می کند، هرقدر هم که حکیمانه جلوه کند، باطل خواهم ساخت و فکر و نبوغ خردمندان را نابود خواهم کرد.» پس کجایند این خردمندان و علمای دین و فلاسفه که درباره مسایل عمیق دنیا به بحث می پردازند؟ خدا ایشان را جاهل ساخته و نشان داده است که عقل و حکمت آنان پوچ و باطل است . زیرا خدای حکیم صلاح ندانست که انسان با منطق و حکمت خود او را بشناسد. بلکه او خود به میان ما آمد و همه آنانی را که به پیام او ایمان آوردند نجات بخشید، یعنی همان پیامی که مردم دنیا، چه یهودی وچه غیریهودی ، آن را بی معنی و پوچ می دانند. زیرا یهودیـان خواستار آنند که پیاممان را با معجزه ای ثابت کنیم ، و یونانیان نیز فقط مسایلی را می پذیرند که با فلسفه و حکمتشـان منطبق باشد. 23 اما پیام ما اینست که مسیح برای نجات انسان مصلوب شد و مرد؛ و این پیام برای یهودیـان توهین آمیز است و برای یونانیان پوچ و بی معنی . امـا آنانـی که از جانب خدا برای دریافت نجات دعوت شده اند، چه یهودی و چه یونانی ، خدا چشمانشان را گشوده تا ببینند که مسیح قدرت عظیم خدا و نقشـه حکیمانـه اوست برای نجات ایشان . این نقشـه نجـات خـدا که در نظر بعضی پوچ و بی معنی است ، بسی حکیمانه تر است از نقشه های حکیمانه داناترین مـردم ؛ و این پیام انجیل یعنی نجات بوسیله مرگ مسیح بر روی صلیب که در نظر برخی نشانه ضعف خداست، بسیار نیرومندتر از تمام قدرتهای بشری است. برادران عزیز، اگر به خود که برای پیروی از مسیح دعوت شده اید نگاه کنید، پی خواهید برد که اکثر شما از نظر دنیوی حکیم و قدرتمند و ثروتمند نیستسد. درعوض ، خدا عمداً اشخاصی را برگزیده ، که مانند شما در نظر مردم دنیا، نادان و ضعیف هستند، تا از این راه آنانی را که دانا و قدرتمند به حساب می آیند، شرمگین سازد. خدا افرادی را انتخاب کرده که طبق معیارهای دنیا از طبقات پایین و مطرود جامعه هستند. بلی ، خدا همان کسانی را برگزیده که دنیا ایشان را هیچ می انگارد، تا نشان دهد آنانی که مهم و بزرگ بنظر می آیند، هیچ هستند؛ و به این ترتیب هیچکس در هیچ جا، نتواند در برابر خدا فخرفروشی کند. این خدا بود که شمـا را به مسیح عیسی پیوند داد و هم او بود که باعث شد مسیح حکمت ما شود و با فدا ساختن جـان خود ما را پاک سازد و مقبـول خـدا گرداند. کتاب آسمانی نیز همیـن را می فرمایـد: «اگر کسی می خواهـد به چیزی افتخار کند، به کاری که خداوند انجام داده است ، افتخار کند.»

همۀ ما خوب می دانیم که فقط عیسی مسیح می تواند چنین اشخاصی را عوض کند.

اینکه یک شخص باجگیر رو تبدیل به یک رسول برگزیدۀ خدا بکند.

تبدیل شدن یک باجگیر به نویسندۀ انجیل، معجزه ایست که در زندگی متی اتفاق افتاد.

دومین پاسخ اینکه: متی از لحاظ اجتماعی، از اسم و رسم و موقعیت خوبی برخوردار نبود، اما عیسی مسیح در او ویژگی هایی می دید که هیچ کس قادر به دیدن آنها نبود.

همانطور که خدا دل داود را دید و او را برای پادشاهی قومش برگزید:

اول سموئیل 6:16-17 وقتی پسران یسی آمدند, سموئیل چشمش به الیاب افتاد و فکر کرد او همان کسی است که خداوند برگزیده است. اما خداوند به سموئیل فرمود: « به چهره او و بلندی قدش نگاه نکن, زیرا او آن کسی نیست که من در نظر گرفته ام. من مثل انسان قضاوت نمی کنم. انسان به ظاهر نگاه می کند, اما من به دل. »

عیسی مسیح نیز دل متی را دید.

در اینجا به چند ویژگی دلِ متی، که نمایانگر شخصیت درونی او بود می پردازیم.

– – – – – – – –   بررسی شخصیت متی  – – – – – – – – 

1) متی دلی متفاوت از دیگران داشت

ما در انجیل، باجگیر دیگری هم بنام زکی داریم که وقتی به مسیح ایمان آورد گفت هر چی که بزور از مردم گرفتم چند برابرش را پس میدهم. اما این اعتراف متی نبود شاید چون دل او و شخصیت او فرق می کرد و عیسی مسیح این را در او یافته بود.

2)دل مسمم و آمادۀ متی: (پاسخ فوری متی به دعوت مسیح)

بنظر می رسد که متی از عیسی مسیح شناخت قبلی داشته یا شاید هم قبلا او را جایی دیده بود، چون بلافاصله به دعوتش برای پیروی پاسخ مثبت داد. شاید هم شخص مذهبی و صادقی بوده. در هر حال، مسیح او را طور دیگری دید و به همین دلیل او را یکی از شاگردان خود ساخت.

لوقا 59:9 یکبار نیز او کسی را دعوت کرد تا پیروی اش نماید. آن شخص پذیرفت اما خواست که این کار را به پس از مرگ پدرش موکول کند.

در تاریخ بشر فقط دوازده نفر بودند که این رابطۀ نزدیک شاگردی را با مسیح داشتند. رابطه ایی حیرت انگیز، باورنکردنی و بی نظیر که در آن عده ایی فرصت مشارکت و زندگی با خدا را در جسم بمدت بیش از 3 سال آنهم به این نزدیکی و صمیمیت در جسم داشته باشند.

اینکه خود متی شهادت می دهد که فورا همه چیز را برای پیروی مسیح ترک می کند، نشان می دهد که قلبش برای اینکار آماده بوده.

3) دل کنده شدۀ متی: ترک همه چیز (ارادۀ، جدیت و همت والای متی در پیروی مسیح)

متی شخص ثروتمند و از لحاظ موقعیتی قدرتمندی بود اما برای پیروی مسیح حاضر به ترک همه چیز شد.

متی 38:10 اگر نخواهید صلیب خود را بردارید و از من پیروی کنید، لایق من نمی باشید.

متی 24:16 آنگاه عیسی به شاگردانش گفت : «هر که می خواهد مرید من باشد، باید خود را فراموش کند و صلیب خود را برداشته ، مرا پیروی کند.

4) دل مهربان و پر ترحم متی: متی از همان ابتدا مایل به معرفی نجات دهنده اش بود

در واقع او برای پیروی مسیح یک قدم فراتر از ترک کردن نمود و آن این بود که به افتخار مسیح در منزل شخصی اش مهمانی بر پا کرد. درمتی 10:9-13 میخوانیم.

یک روز عیسی و شاگردانش در خانه متی  بر سر سفره غذا نشسته بودند. عده ای از باجگیران و اشخاص بدنام شهر نیز مهمان متی  بودند. وقتی روحانیون این را دیدند، اعتراض کنان به شاگردان عیسی گفتند: «چرا استاد شما با این قبیل افراد نشست و برخاست می کند؟»  عیسی در جواب ایشان گفت : «به این دلیل که افراد سالم احتیاج به پزشک ندارند، بلکه بیماران به پزشک نیاز دارند.» پس اضافه کرد: «بروید، کمی در مورد این آیه کتاب آسمانی فکر کنید که می فرماید: “من از شما هدیه و قربانی نمی خواهم ، بلکه دلسوزی و ترحم می خواهم .” رسالت من در این دنیا این است که گناهکاران را بسوی خدا بازگردانم ، نه آنانی را که گمان می کنند عادل و مقدسند!» (متی 10:9-13)

ظاهراً از اینجا می فهمیم که وقتی متی تصمیم می گیرد که عیسی مسیح را پیروی کند ضیافتی تشکیل میدهد و تا از این طریق، شخصی را که مریدش شده، به تمام دوستانش معرفی کند.

این عمل او نشان خوش قلبی و دلسوزی متی می باشد.

متی با این کارش، از همین ابتدا، سرسپردگی و تعهد عمیقش را به مسیح ثابت می کند.

5) دل فروتن متی

متی شخص فروتنی بود، چون علی رغم همه تجربیات عالی و شهادتهایی که از عیسی مسیح داشت، در تمام طول انجیلش، هیچگاه از خودش به شکل اول شخص اشاره نمی کند، بلکه همیشه در اشاره به خود از ضمیر سوم شخص استفاده کرده، و به این وسیله نشان می دهد که همانطور که با دیگران در نوشته اش رفتار کرده با خودش هم همینطور بوده.

اینطور نشان می دهد که هیچ امتیاز یا برتری بر دیگران برای خود قائل نیست.

حتی خودش را هم بعنوان نویسندۀ انجیل معرفی نمی کند.

دلیل اینکه می دونیم که این انجیل توسط متی نوشته شده این است که تمام نسخه های اولیه، نام متی را بعنوان نویسنده انجیل بهمراه دارند. علاوه بر این، پدران کلیسا نیز او را بعنوان نویسندۀ این انجیل می شناسند.

هویت متی بعنوان نویسندۀ این انجیل کاملا برای همه شناخته شده بود و همه می دانستند که او این انجیل را نوشته است.

نتیجه گیری

بنابراین بیائیم به حقایقی که امروز از کلام خدا مطالعه کردیم کمی فکر کنیم. پیام امروزخدا برای ما، خبر خوش متی است. خبر خوش، این است که خدا ما را به پادشاهی خود دعوت نموده. درست همانطور که  از متی دعوت کرد.

خدا بتوسط این انجیل نیز از ما دعوت می کنه تا قلبمان را به او تسلیم کنیم، و او را بعنوان پادشاه و نجات دهندۀ شخصی مان بپذیریم.